Pembuatan Aplikasi Business Intelligence Untuk Monitoring Perkembangan Akademik Santri di Pondok Pesantren Darul Ulum Jombang

Alam Ulin Nuha, Muhammad Fajrul (2023) Pembuatan Aplikasi Business Intelligence Untuk Monitoring Perkembangan Akademik Santri di Pondok Pesantren Darul Ulum Jombang. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211940000011-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211940000011-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Pondok pesantren adalah lembaga pendidikan keagamaan yang sudah ada di Indonesia sebelum masa penjajahan. Salah satu ciri khas pondok pesantren adalah pendidikan 24 jam, yang mana pada periode pembelajaran, santri tinggal di asrama. Pondok Pesantren Darul Ulum (PPDU) Jombang adalah pondok pesantren semi-modern yang memadukan sekolah formal dengan pendidikan agama Islam di asrama. Pendidikan di sekolah formal sudah memanfaatkan teknologi informasi untuk berbagai pendataan dan proses administrasi, misalnya absensi, pembayaran bulanan, dan rekapitulasi nilai. Sedangkan pendidikan di asrama masih belum memaksimalkan penggunaan teknologi dan informasi untuk proses-proses yang sama. Proses-proses yang seharusnya bisa digital masih dilakukan menggunakan kertas. Akibatnya, timbul berbagai masalah seperti data hilang atau rusak. Di samping itu, dari data yang berupa tumpukan keras tersebut, pengurus dan pengasuh asrama tidak bisa mendapatkan pandangan secara holistik tentang keadaan asrama dan proses pembelajaran santri secara berkala. Selain itu, dikarenakan pendidikan 24 jam dan larangan santri membawa telpon genggam, orang tua tidak bisa mengetahui keadaan anaknya di asrama. Tugas akhir ini bertujuan untuk mengembangkan dua aplikasi yang terintegrasi untuk mengatasi masalah-masalah tersebut. Aplikasi yang pertama adalah aplikasi kecerdasan bisnis yang dapat digunakan pengurus dan pengasuh asrama untuk melakukan analitik data, yang meliputi data absensi, pembayaran, perizinan, status kesehatan, dan progres pembelajaran. Selain itu, aplikasi ini juga akan menampilkan hasil analitik data dalam bentuk dasbor agar pengasuh dan pengurus asrama bisa mendapat gambaran secara holistik tentang keadaan asrama. Hal ini diharapkan dapat membantu mereka membuat keputusan yang tepat saat diperlukan. Aplikasi yang kedua adalah aplikasi untuk wali santri agar mereka bisa memantau keadaan anaknya di asrama. Luaran dari tugas akhir ini adalah aplikasi yang dapat mentransformasi proses administrasi dan pemantauan akademik santri secara digital, membantu pengasuh dan pengurus asrama untuk membuat keputusan yang lebih tepat dan berbasis data, serta membuat wali santri lebih tenang saat menitipkan anaknya untuk menimba ilmu di pondok pesantren. Hasil evaluasi Technology Acceptance Model (TAM) menunjukkan bahwa aplikasi ini diterima dengan baik oleh pengurus asrama
=====================================================================================================================================
Islamic boarding schools are religious educational institutions that has existed in Indonesia even before the colonial period. One of the uniquness of Islamic boarding schools is its 24-hour education, where during the learning period, students live in dormitories. Pondok Pesantren Darul Ulum (PPDU) Jombang is a semi-modern Islamic boarding school that combines formal education with traditional Islamic religious education in dormitories. Education in formal schools already utilizes information technology for various data collection and administrative processes, such as attendance, tuition payments, and grading systems. On the other hand, education in dormitories still has not maximizde the use of technology and information for those same processes. Processes that should be digital are still carried out using paper whive gices rise to various problems such as lost or damaged data. In addition, data contained in the form of hard-copied paper can not be easily analyzed with ease. This means that the educators of the dormitories cannot get a holistic view of the condition of the dormitory nor monitor the learning process of their students. Furthermore, due to the 24-hour education and the ban on students carrying cell phones, parents of these students have no way of knowing the condition of their children in the dormitory. This final project aims to develop two integrated applications to overcome these problems. The first application is a business intelligence application that can be used by the educators to collect data, namely recording attendance, payments, permits, health status, and learning progress. In addition, this application will also display data in the form of a dashboard so that educators can have a holistic picture of the state of the dormitory. This can help them make the right decision when needed. The second application is an application for parents of students so that they can find out the condition of their children in the dormitory. The output of this final project is an application system that can digitally transform administrative processes and academic monitoring of students, help caregivers and dormitory administrators to make more informed and data-based decisions, and make students' guardians more calm when entrusting their children to study at Islamic boarding schools. The results obtained from the Technology Acceptance Model (TAM) evaluation shows the pengurus’ high level acceptance towards the developed system

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kecerdasan Bisnis, Monitorong Akademik, Transformasi Digital, Business Intelligence, Academic Monitoring, Digital Transformation
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T385 Visualization--Technique
T Technology > T Technology (General) > T57.5 Data Processing
T Technology > T Technology (General) > T58.8 Productivity. Efficiency
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Fajrul Alam Ulin Nuha
Date Deposited: 02 Aug 2023 08:57
Last Modified: 02 Aug 2023 08:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100565

Actions (login required)

View Item View Item