Rancang Bangun Modul Manajemen Buruh Tani dan Pembelian Hasil Panen pada Aplikasi TemanTani Menggunakan Pendekatan Clean Architecture dan Microservices

Arifandi, Farhan (2023) Rancang Bangun Modul Manajemen Buruh Tani dan Pembelian Hasil Panen pada Aplikasi TemanTani Menggunakan Pendekatan Clean Architecture dan Microservices. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111940000061-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111940000061-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (9MB) | Request a copy

Abstract

Sektor pertanian memiliki kontribusi besar terhadap perkembangan ekonomi nasional di Indonesia. Akan tetapi, masih banyak petani yang mengalami kesulitan dalam mengembangkan usahanya. Salah satu penyebabnya adalah sulitnya mendapatkan dana untuk menjalankan usaha tani. Selain itu, masalah lainnya yang dihadapi oleh industri pertanian di Indonesia adalah masih banyak lahan pasif yang berpotensi dijadikan lahan pertanian, banyak orang yang memiliki kemampuan bertani namun tidak memiliki lahan yang bisa digarap, serta banyak individu maupun kelompok seperti perusahaan atau industri yang memerlukan hasil panen untuk menjalankan kehidupan maupun usahanya sehari-hari.
Sudah ada beberapa aplikasi yang dikembangkan untuk membantu mengatasi pendanaan usaha tani. Akan tetapi, masih belum ada aplikasi investasi pertanian yang mampu memfasilitasi pendaftaran petani yang memiliki kemampuan bertani tetapi tidak memiliki lahan, serta sistem jual beli daring hasil panen secara retail. Oleh karena itu, aplikasi pendanaan proyek pertanian daring berbasis web yang bernama TemanTani ini diusulkan untuk mengakomodasi pemilik lahan kosong, investor, petani, dan calon pembeli hasil panen.
Pada Tugas Akhir ini, telah dikembangkan modul manajemen petani dan pembelian hasil panen dari aplikasi yang diusulkan, dengan penerapan arsitektur microservices dan clean architecture untuk mempermudah perawatan dan pengelolaan aplikasi ke depannya, dengan harapan aplikasi ini bisa membantu menyediakan lapangan pekerjaan bagi petani dan membantu memenuhi kebutuhan produk pertanian masyarakat Indonesia.
=========================================================================================
The agricultural sector plays a significant role in Indonesian economic development. However, many farmers still face difficulties in developing their businesses. One of the reasons is the difficulty in obtaining funding for maintaining an agricultural business. Beside that, other challenges faced by the agricultural industry in Indonesia include a large number of idle lands with potential for farming, people with farming skills but no land to cultivate, and individuals or groups such as companies or industries that require crop yields for daily life and business.
There are several applications developed to help address funding for agricultural businesses. However, none of these agricultural investment applications is currently able to facilitate registration of farmers who have farming skills but no land to be cultivated, and an online buying and selling system for crop yields on a retail basis. Therefore, this proposed web-based agricultural project funding application named TemanTani is intended to connect idle landowners, investors, farmers, and potential buyers of crop yields.
This final project develops the agricultural worker management and agricultural product purchase module of the proposed application, implementing microservices and clean architecture to facilitate future maintenance and management of the application. Hopefully, this application will help in providing employment opportunities for farmers and fulfilling the demand for agricultural products in Indonesia.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Clean Architecture, Microservices, Pertanian, Agriculture, Clean Architecture, Microservices
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5105.888 Web sites--Design. Web site development.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Farhan Arifandi
Date Deposited: 04 Aug 2023 01:10
Last Modified: 04 Aug 2023 01:10
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100599

Actions (login required)

View Item View Item