Dermawan, Saarah Nabilah (2023) Perancangan Jam Tangan dengan Inovasi Pewarnaan UV Photochromic sebagai Bentuk Penerapan Konsep Oddly Satisfying. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
08311940000056-Undergraduate_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (12MB) | Request a copy |
Abstract
Jam tangan merupakan salah satu jenis pelengkap fashion atau aksesori apparel. Jam tangan memiliki fungsi utama sebagai penunjuk waktu yang digunakan pada pergelangan tangan. Produk ini merupakan aksesori esensial bagi sebagian orang karena tak hanya memberikan nilai fungsional melainkan juga nilai estetika. Baju dan aksesori fashion tidak hanya berfungsi sebagai penutup tubuh namun sebagai alat komunikasi untuk menyampaikan pribadi seseorang. Mengimbangi kebutuhan konsumen terhadap barang dengan latar belakang ekspresi diri, mengakibatkan produsen untuk berlomba menghasilkan produk yang tak hanya memiliki fungsi semata namun juga merefleksikan pribadi konsumen. Di era digitalisasi ini, sosial media telah membantu mempercepat laju arus informasi sehingga mempermudah kegiatan jual-beli. Segmen market lebih mudah dan luas untuk dijangkau. Oddly satisfying adalah fenomena internet yang ditemui setiap remaja pengguna aktif media sosial. Video Oddly satisfying diidentifikasi sebagai berbagai jenis konten mulai dari mencampur warna, memencet jerawat, atau sekadar membersihkan sesuatu. Hashtag ini memiliki jenis konten yang luas namun dapat disatukan dengan satu perasaan yang didapatkan seluruh penontonnya yaitu perasaan relax. Seiring dengan meningkatnya jumlah peminat jam tangan analog, inovasi harus terus dikembangkan. Inovasi ini dapat dikembangkan berdasarkan trend yang membuka celah untuk segmen niche market oddly satisfying. Jam tangan memiliki nilai simbolis dengan makna dan ikatan yang unik terhadap setiap individu sehingga tidak mudah digantikan. Oleh karena itu jam tangan dipilih sebagai produk yang tepat untuk mengembangkan teknik pewarnaan fotokromik dengan tujuan sebagai wadah pengembangan inovasi bentuk fenomena oddly satisfying. ===================================================================================================================
===============
Watches are one type of fashion accessory or apparel accessory. The watch has the main function as a timepiece that is used on the wrist. This product is an essential accessory for some people because it not only provides functional value but also aesthetic value. Clothing and fashion accessories do not only function as body coverings but as a means of communication to convey one's personality. Balancing consumer needs for goods with a background of self-expression, causes producers to compete to produce products that not only have functions but also reflect the consumer's personality. In this era of digitalization, social media has helped accelerate the flow of information, making buying and selling activities easier. The market segment is easier and wider to reach. Oddly satisfying is an internet phenomenon that every teenager who is an active user of media social encounters. Oddly satisfying videos are identified as various types of content from mixing colors, popping pimples or simply cleaning something. This hashtag has a wide variety of content but can be combined with one feeling that all viewers get, namely the feeling of relaxation. Along with the increasing number of analog watch enthusiasts, innovation must continue to be developed. This innovation can be developed based on trends that open gaps for the oddly satisfying niche market segment. Watches have symbolic value with unique meanings and ties to each individual so they are not easily replaced. Therefore, watches were chosen as the right product for developing photochromic coloring techniques with the aim of being a forum for developing innovations in the form of oddly satisfying phenomena.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | colour changing, oddly satisfying, jam tangan, color changing, oddly satisfying, watch |
Subjects: | T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Saarah Nabilah Dermawan |
Date Deposited: | 30 Jul 2023 09:02 |
Last Modified: | 30 Jul 2023 09:02 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/100608 |
Actions (login required)
View Item |