Timeless Architecture : Desain Rusunawa Adaptif

Wardani, Ananda Putri (2023) Timeless Architecture : Desain Rusunawa Adaptif. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111940000097-Undergraduate_Theses.pdf] Text
08111940000097-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Fenomena urbanisasi di Indonesia akan meningkat hingga 65% pada tahun 2035 yang akan berpengaruh terhadap pembangunan infrastruktur di kota, salah satunya hunian. Rusunawa sebagai strategi hunian vertikal biasanya dibangun dengan program ruang modular dan penghuni sulit untuk mengubah bentuk ruang berdasarkan kebutuhannya dan sulit menciptakan fleksibilitas ruang bagi penghuni karena kebutuhan hunian lebih diutamakan dibandingkan kualitas. Penghuni akan mengubah pengaturan ruang untuk yang akan berpengaruh pada penurunan kualitas fisik dan bangunan. Tujuan perancangan rusunawa ini adalah membuat hunian vertikal dengan konsep adaptibilitas untuk mewujudkan arsitektur yang timeless. dimana rusunawa bukan hanya hadir sebagai suatu hunian yang nantinya akan memiliki masa mati atau tidak terpakai karena tidak bisa lagi menyesuaikan dengan waktu dan zaman.
Metode yang digunakan pada perancangan mengacu pada kerangka rancang forced based desain framework dimana keputusan arsitektural baik formal dan spasial serta data-data lain dianalisis untuk didapatkan hubungannya yang dapat mendukung proses desain pada rancangan serta pendekatan yang dipilih adalah adaptable architecture dan timeless architecture. Dari hasil analisis faktor eksternal dan internal yang berpengaruh pada rancangan akan ditransformasikan dalam penataan ruang bangunan dengan partisi yang menyesuaikan dengan timeless timeline dan denah variasi adaptif, adaptibilitas bangunan diaplikasikan pada sistem struktur serta utilitas. Selain itu, Aspek budaya pada bangunan diaplikasikan pada secondary skin dan ornamen pada fasad bangunan. Desain rusunawa adaptif membantu dalam perubahan konteks kota dengan penyediaan ruang hijau dan kolam retensi, serta desain yang menawarkan penataan spasial yang fleksibel untuk menyelaraskan perubahan konteks pengguna dan sistem pada bangunan sehingga memberikan fleksibilitas tinggi untuk digunakan di masa depan.
==================================================================================================================================
The phenomenon of urbanization in Indonesia will increase to 65% in 2035, which will affect infrastructure development in cities, one of which is housing. Rusunawa, as a vertical housing strategy, is usually built with a modular space program, and it is difficult for residents to change the shape of the space based on their needs It is also difficult to create flexibility for residents because their housing needs are superior to quality. Occupants will change the spatial arrangement, which will affect the physical and building quality degradation. The purpose of designing this flat is to create vertical housing with the concept of adaptability to create a timeless architecture where Rusunawa is not only present as a residence that will later have a dead period or be unused because it can no longer adapt to time and age.
The method used in the design refers to the forced framework design framework, where architectural decisions are obtained both formally and spatially and other data is analyzed to be transferred, which can support the design process in the design, and the chosen approach is an adaptable architecture and timeless architecture. The results of the analysis of external and internal factors that influence the design will be transformed into the spatial planning of buildings with partitions that adapt to the timeless timeline and with adaptive variations, building adaptations that are applied to structural and utility systems. In addition, cultural aspects of buildings are applied to secondary skins and ornaments on building facades. Adaptive flat design helps in changing the context of the city by providing green space and retention ponds, as well as a design that offers a flexible spatial arrangement to align changes in the context of users and systems in buildings so as to provide high flexibility for future use.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Adaptibilitas, Denah Variasi Adaptif, Penataan Ruang, Rusunawa, Timeless,Adaptability, Adaptive Variation Plan, Spatial Planning, Rusunawa, Timeless
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Wardani Ananda Putri
Date Deposited: 03 Aug 2023 13:04
Last Modified: 03 Aug 2023 13:04
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100764

Actions (login required)

View Item View Item