Sandhya: Hunian Lansia dan Pusat Peduli Demensia

Sri, Wahyuni Fatimah (2023) Sandhya: Hunian Lansia dan Pusat Peduli Demensia. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111940000026-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111940000026-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Jumlah populasi lansia saat ini semakin berkembang, dan di usia yang bertambah ini akan terjadi banyak perubahan pada seseorang. Perubahan yang mungkin dapat terjadi pada lansia adalah perubahan fisik dan menurunnya fungsi kognitif dimana jika hal ini terus berlanjut secara progresif, maka akan terdapat kemungkinan terjadi demensia. Demensia adalah sindrom terjadinya penurunan memori, berpikir, perilaku, dan kemampuan melakukan aktivitas sehari-hari pada individu. Gejala-gejala yang dialami membuat lansia dengan demensia menjadi kebingungan dan memiliki ketergantungan pada bantuan orang lain. Penurunan kemampuan fisik, penurunan fungsi kognitif dan ketergantungan, menjadi isu yang akan diangkat dalam perancangan ini. Sebuah rancangan harus meningkatkan inklusifitasnya, untuk membantu pengguna dengan kondisi khusus seperti demensia mengatasi keterbatasannya. Dalam menjawab isu tersebut, penulis menggagas sebuah desain perumahan ramah demensia yang dapat menjadi fasilitas untuk membantu menjalani kehidupan sehari-hari mereka. Perancangan akan menerapkan desain arsitektur inklusif dan elemen-elemen dalam teori wayfinding milik Lynch, serta dengan menggunakan kemampuan persepsi ruang pada manusia, untuk menghasilkan rancangan yang berfokus pada stimulasi kognisi lansia dengan demensia hingga mereka mampu mengatasi permasalahannya.
=================================================================================================================================
The number of the elderly population is currently growing, and at this increasing age there will be many changes in a person. Changes that may occur in the elderly are physical changes and decreased cognitive function where if this continues progressively, there will be a possibility of dementia. Dementia is a syndrome of decreased memory, thinking, behavior and ability to perform daily activities in individuals. The symptoms experienced make the elderly with dementia confused and dependent on the help of others. Decreased physical ability, decreased cognitive function and dependency, are issues that will be raised in this design. A design must increase its inclusiveness, to help users with special conditions such as dementia overcome their limitations. In answering this issue, the author initiated a dementia-friendly housing design that can be a facility to help them live their daily lives. The design will apply inclusive architectural design and elements in Lynch's wayfinding theory, as well as by using the ability of human spatial perception, to produce designs that focus on stimulating the cognition of elderly people with dementia so that they are able to overcome their problems.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: demensia, inklusif, kognitif, lansia, wayfinding, dementia, inclusive, cognitive, elderly
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA7115 Domestic architecture. Houses. Dwellings
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Sri Wahyuni Fatimah
Date Deposited: 08 Dec 2023 08:23
Last Modified: 08 Dec 2023 08:23
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100779

Actions (login required)

View Item View Item