Redesigning Terminal Antar Kota Dalam Provinsi Kampung Rambutan

Anandyasputri, Khalista Destyana (2023) Redesigning Terminal Antar Kota Dalam Provinsi Kampung Rambutan. Other thesis, Sepuluh Nopember Institute of Technology.

[thumbnail of 08111940000043_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111940000043_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Terminal Kampung Rambutan hadir sebagai simpul penting mobilitas di Jakarta. Kehadirannya yang signifikan ini harusnya disertai dengan sarana dan prasarana yang memadai dan dapat meningkatkan minat masyarakat kepada penggunaan trasportasi umum massal di metropolitan. Namun, dengan kesenjangan yang begitu besar antara standart yang berlaku dengan ruang yang hadir pada tapak, minat dan kepercayaan masyarakat dengan Terminal Kampung Rambutan semakin kecil. Hal ini membuat masyarakat segan untuk datang dan menggunakan fasilitas publik ini. Dari permasalahan ini muncul sebuah gagasan besar untuk menjawab keresahan yang dirasakan para pengguna ruang publik ini, yaitu dengan Exposure. Tujuan dari di desain ulang terminal ini adalah untuk menghidupi kembali ruang publik ini dengan mengajak kembali masyarakat untuk dapat menikmati ruang public Terminal AKDP Kampung Rambutan. Pendekatan yang digunakan adalah human oriented design dimana pengadaan ruang dengan standar yang tepat dapat membuat ruang di dalam terminal menjadi baik. objek rancang ini berfokus pada keamanan dan kenyamanan dalam ruang dan efisiensi sirkulasi dari bangunan. Metode analisis yang digunakan berupa survey, studi lapangan, dan studi literature, yang selanjutnya dianalisis dan hasil sintesisnya disusun sehingga berkorelasi antara satu tahap dengan tahap lainnya dan dapat menjawab permasalahan rancangan.
============================================================================================
Kampung Rambutan Terminal is a significant node of mobility in Jakarta. This significant presence should be accompanied by adequate facilities and infrastructure that can increase public interest in the use of mass public transportation in the metropolitan area. However, with such a large gap between the applicable standards and the space presented on the site, public interest and trust in Kampung Rambutan Terminal is getting narrower. This makes people reluctant to come and use the facilities. From this problem comes a proposition to answer the concerns felt by users of this public space, namely Exposure. The purpose of the redesign of this terminal is to revive this public space by inviting people to enjoy the public space of the AKDP Terminal Kampung Rambutan. The approach used is human oriented design where the provision of space with the right standards can make the space in the terminal well organized. This design object focuses on safety and comfort in space and circulation efficiency of the building. The analysis method used is in the form of surveys, field studies, and literature studies, which are then analyzed and the results of the synthesis are compiled so that they are correlated between one stage and another and can answer the design problem.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Terminal Kampung Rambutan, Kesenjangan, Keamanan dan Kenyamanan, Exposure, Kampung Rambutan Terminal, Disparities, Safety and Comfort, Exposure
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA6320 Bus terminals
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Khalista Destyana Anandyasputri
Date Deposited: 03 Aug 2023 13:18
Last Modified: 03 Aug 2023 13:18
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100788

Actions (login required)

View Item View Item