Bambooana: Sebagai Usaha Berbasis Sosial Dalam Penciptaan Produk Kreatif Kerajinan Anyaman Bambu Melalui Pemberdayaan Pengrajin Lokal

Sakinah, Rania Kirana and Salsabilah, Nada and Azkiya, Mutiara (2023) Bambooana: Sebagai Usaha Berbasis Sosial Dalam Penciptaan Produk Kreatif Kerajinan Anyaman Bambu Melalui Pemberdayaan Pengrajin Lokal. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 09111940000054_09111940000057_09111940000085-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
09111940000054_09111940000057_09111940000085-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (12MB) | Request a copy

Abstract

Bambooana memiliki misi untuk menghadirkan berbagai produk kerajinan anyaman bambu yang dibuat oleh tangan - tangan tulus pengrajin lokal Indonesia melalui proses pemberdayaan masyarakat. Bambooana didirikan oleh mahasiswa Manajemen Bisnis Institut Teknologi Sepuluh Nopember yang dimulai dari kegiatan mata kuliah socio enterpreneur pada tahun 2021 di Surabaya, Jawa Timur. Dalam menyajikan produk, Bambooana banyak melakukan proses validasi market hingga menemukan product-market fit, yaitu melalui pengemasan hasil kerajinan anyaman bambu sebagai hampers and souvenirs yang ditujukan ke customer B2C dan B2B. Bambooana juga menyediakan seasonal hampers yang di-launching di setiap perayaan event besar di Indonesia, seperti Hari Raya Idul Fitri, Hari Besar Natal, Tahun Baru Masehi, dan juga Tahun Baru Chinese. Untuk menambah value bagi customer, Bambooana membuat layanan kustomisasi dalam bentuk add on yang memungkinkan customer
Bambooana untuk merancang hampersnya sendiri dengan berbagai pilihan packaging dan juga produk lain sebagai isi hampers. Produk gift and souvenirs, serta seasonal hampers dari Bambooana ini sudah memiliki pasar yang luas, mulai dari mahasiswa, pekerja, pengusaha, hingga perusahaan-perusahaan yang berada di kota tier satu dan dua, di mana mayoritas
customer Bambooana berada di Surabaya dan Jabodetabek. Dalam menyajikan produk, Bambooana memastikan produknya memiliki standar premium dengan kualitas dan hasil anyaman yang rapi. Produk anyaman bambu Bambooana juga sudah melalui proses pernis agar tahan dari jamur serta mudah dibersihkan. Berdasarkan target market dan produk yang dijual, Bambooana telah mendapatkan revenue sebesar Rp12,785,475 pada tahun 2022. Serta untuk Januari-Juni 2023, Bambooana mendapatkan revenue sebesar Rp45,100,620. Bambooana menargetkan untuk mendapatkan total revenue sebesar Rp67,302,899 pada semester dua tahun 2023 nanti. Bambooana juga menargetkan untuk memiliki pertumbuhan revenue keuangan dari penjualan produk hingga 15% pertahun.
==================================================================================================================================
Bambooana has a mission to present a variety of woven bamboo handicraft products made by the sincere hands of local Indonesian craftsmen through a process of community empowerment. Bambooana was founded by students of Business Management at the Sepuluh Nopember Institute of Technology which started with socio-entrepreneur activities in 2021 in
Surabaya, East Java. In presenting products, Bambooana carries out a lot of market validation processes to find product-market fit, namely through the packaging of woven bamboo handicrafts as gifts and souvenirs aimed at B2C and B2B customers. Bambooana also provides seasonal hampers which are launched at every big event celebration in Indonesia, such as Idul Fitri, Christmas, New Year Eve, and Chinese New Year. To add value to customers, Bambooana creates a customization service in the form of add-ons that allows Bambooana customers to design their own hampers with various packaging options as well as other products as hampers' contents. Gift and souvenir products, and seasonal hampers from Bambooana already have a wide market, ranging from students, workers, entrepreneurs, and companies in
tier one and two cities, where the majority of Bambooana's customers are in Surabaya and Jabodetabek. In presenting its products, Bambooana ensures that its products meet premium
standards with quality and neat woven results. Bambooana woven bamboo products have also gone through a varnish process to make them resistant to mold and easy to clean. Based on the target market and the products sold, Bambooana earns IDR12,785,475 in revenue in 2022. As well as for January - June 2023, Bambooana receive IDR45,100,620 in revenue. Bambooana targets to get a revenue of IDR67,302,899 in the second half of 2023. Bambooana also targets to have a revenue growth of product sold up to 15% per year.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Bambooana, Hampers, Kerajinan Anyaman Bambu, Pengrajin Lokal, Suvenir, Woven Bamboo Craft, Local Craftsmen, Souvenirs
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD1393.25 Business enterprises
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD62.5 New business enterprises. Business incubators.
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Business Management > 61205-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Rania Kirana Sakinah
Date Deposited: 02 Aug 2023 05:14
Last Modified: 02 Aug 2023 05:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100826

Actions (login required)

View Item View Item