Perancangan Geometrik dan Perkerasan Jalan Lingkar Luar Barat untuk Perbatasan Lakarsantri-Trosobo

Mardiandra, Teresa Larasati (2023) Perancangan Geometrik dan Perkerasan Jalan Lingkar Luar Barat untuk Perbatasan Lakarsantri-Trosobo. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111940000075_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03111940000075_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (9MB) | Request a copy

Abstract

Kabupaten Gresik sebagai bagian dari Provinsi Jawa Timur memiliki potensi perkembangan ekonomi yang semakin meningkat. Peningkatan ekonomi ini juga diikuti dengan tingkat kepadatan jumlah penduduk dan kepemilikan kendaraan. Untuk mengatasi kepadatan jumlah kendaraan yang semakin meningkat, pemerintah Kota Surabaya telah merancang proyek Jalan Lingkar Luar Barat untuk menghubungkan bagian barat Surabaya hingga perbatasan Gresik. Tugas Akhir ini akan membahas perancangan geometrik dan perkerasan Jalan Lingkar Luar Barat Jalan Lakarasantri-Trosobo. Ruas jalan yang dirancang ini akan menghubungkan perbatasan Kota Surabaya dengan Kabupaten Gresik menuju Jalan Trosobo di Kabupaten Sidoarjo. Tugas Akhir ini akan mencari perkiraan jumlah volume kendaraan yang melintas pada jalan, perancangan geometrik, pemilihan perkerasan berdasarkan harga terendah, besar volume galian dan timbunan yang dibutuhkan, perancangan saluran drainase, dan total anggaran untuk material konstruksi yang dibutuhkan untuk membangun jalan. Hasil perencanaan Tugas Akhir ini antara lain tipe jalan yang digunakan adalah tipe jalan 4/2D. Pada perancangan geometrik juga didapatkan terdapat 11 titik Point of Intersection dan 18 titik Point of Vertical Intersection. Perancangan perkerasan kaku menggunakan struktur Concrete Slab K500 200 mm, lapisan beton pengikat 125 mm, dan lapis drainase 150 mm. Perancangan perkerasan lentur menggunakan AC-WC 40 mm, AC-BC 60 mm, AC-Base 105 mm, dan LFA Kelas A 300 mm. Setelah dilakukan perbandingan perhitungan anggaran, didapatkan pilihan penggunaan perkerasan kaku lebih murah daripada penggunaan perkerasa lentur. Anggaran yang dibutuhkan dengan pilihan perkerasan kaku adalah sebesar Rp169.453.409.474,95
===================================================================================================================================
Gresik Regency as part of East Java Province has the potential for increasing economic development. This economic increase was also followed by the level of population density and vehicle ownership. To overcome the increasing density of vehicles, the Surabaya City government designed the West Outer Ring Road project to connect the western part of Surabaya to the Gresik border. This final project will discuss the geometric and pavement design of the West Outer Ring Road, Jalan Lakarasantri-Trosobo. This designed road section will connect the border of Surabaya City and Gresik Regency to Jalan Trosobo in Sidoarjo Regency. This final project will look for the estimated volume of vehicles passing on the road, geometric design, pavement selection based on the lowest price, the volume of excavation and embankment needed, drainage channel design, and the total budget for the construction of materials needed to build the road. The results of this Final Planning Task include the type of road used is the 4/2D road type. In the geometric design, there are also 11 intersection points and 18 vertical intersection points. The rigid pavement design uses a 200 mm K500 Concrete Slab structure, a 125 mm concrete binder layer, and a 150 mm drainage layer. Flexible pavement design uses 40 mm AC-WC, 60 mm AC-BC, 105 mm AC-Base, and 300 mm LFA Class A. After carrying out budget comparison calculations, the choice of using rigid pavements is cheaper than using flexible pavements. The budget required with rigid pavement options is Rp169.453.409.474,95

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Jalan, Geometrik Jalan, Perkerasan, Jalan Lingkar Luar Barat, Road, Geometric Road, Pavement, West Outer Ring Road
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE175 Road and highway design
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE251.T74 Pavements--Design and construction
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Teresa Larasati Mardiandra
Date Deposited: 02 Aug 2023 03:35
Last Modified: 02 Aug 2023 03:35
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100955

Actions (login required)

View Item View Item