Architecture for Women Empowerment: Women Centre bagi Wanita Eks PSK dengan Pendekatan Arsitektur Feminisme

Krisanti, Kresentia Ivena (2023) Architecture for Women Empowerment: Women Centre bagi Wanita Eks PSK dengan Pendekatan Arsitektur Feminisme. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111940000019_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111940000019_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (11MB) | Request a copy

Abstract

Prostitusi merupakan salah satu tindakan tercela yang melanggar hukum yang memberikan dampak negatif bagi wanita. Dalam kondisi ini perempuan dianggap sebagai aktor dan pelaku utama yang memunculkan stigma negatif terhadap perempuan. Pada kenyataannya, banyak perempuan yang menjadi PSK atas dasar paksaan dan tuntutan dalam hidup yang pada akhirnya menuntut mereka untuk terjun ke dalam lokalisasi. Stigma negatif berupa caci maki serta dikucilkan dari lingkungan masyarakat, hingga pada akhirnya mereka memutuskan untuk menutup dirinya di dalam kehidupan masyarakat. Women Centre dihadirkan sebagai wadah bagi wanita, khususnya wanita eks PSK untuk berinteraksi di dalam komunitas dan mengembangkan dirinya. Rancangan ini menawarkan strategi pada bidang arsitektur yang dapat diterapkan untuk mereduksi stigma negatif pada wanita eks PSK melalui konsep privasi dan transparansi yang dihadirkan. Stigma negatif direduksi dengan menghadirkan konsep transparansi dengan memperlihatkan aktivitas wanita yang positif pada tampilan bangunan. Rancangan dengan menggunakan pendekatan feminisme yang mencakup dua hal utama, yaitu aspek fisik dan psikologis dari wanita yang menjadi acuan dalam pengambilan keputusan dalam rancangan.
=================================================================================================================================
Prostitution is one of the despicable unlawful acts that has a negative impact on women. In this condition, women are considered as the main actors and perpetrators who create a negative stigma against women. In reality, many women become prostitutes on the basis of coercion and demands in life that ultimately require them to plunge into localization. Negative stigma in the form of insults and being excluded from the community, until in the end they decided to close themselves in people's lives. The Women Centre is presented as a forum for women, especially ex-commercial sex workers to interact in the community and develop themselves. This design offers strategies in the field of architecture that can be applied to reduce the negative stigma in ex-commercial sex workers. Negative stigma is reduced by presenting the concept of transparency by showing positive female activities on the appearance of the building. The design uses a feminist approach that includes two main things, namely the physical and psychological aspects of women who are a reference in decision making in the design.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Wanita Eks PSK, Privasi, Transparansi, Feminisme, Ex-Commercial Sex Workers, Privacy, Transparency, Feminism
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Kresentia Ivena Krisanti
Date Deposited: 26 Oct 2023 08:47
Last Modified: 26 Oct 2023 08:47
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101209

Actions (login required)

View Item View Item