Rancang Bangun Aplikasi Pengenalan Budaya Indonesia dengan Pola Arsitektur MVVM

Widigda, Cahyadesthian Rizki (2023) Rancang Bangun Aplikasi Pengenalan Budaya Indonesia dengan Pola Arsitektur MVVM. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111940000156-Undergraduate-Thesis.pdf] Text
05111940000156-Undergraduate-Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Indonesia memiliki kekayaan budaya yang luar biasa. Budaya menjadi modal penting yang perlu dilestarikan agar tidak tergerus oleh globalisasi. Hal ini semakin jelas ketika kebudayaan mulai luntur akibat kurangnya minat belajar dan mewarisi dari generasi penerus yang menganggap kebudayaan asing lebih menarik dan praktis. Padahal, nilai yang dimiliki kebudayaan merupakan fondasi etik dan landasan fundamental kehidupan berbangsa dan benegara. Di sisi lain, keunikan budaya Indonesia menjadi magnet bagi wisatawan mancanegara untuk berkunjung ke Indonesia. Berdasarkan kondisi tersebut, aplikasi pengenalan budaya dikembangkan untuk mengemas budaya Indonesia dengan lebih praktis dan menarik. Aplikasi sejenis mengenai layanan informasi kebudayaan umumnya dimiliki oleh bangsa dengan keberagaman budaya yang tinggi seperti Jepang dan India. Sistem mereka dirancang dengan pilihan bahasa, konten beragam, interaksi tertentu untuk menjangkau pengguna yang beragam. Hal tersebut belum terlihat pada layanan informasi budaya dari Indonesia, jumlah penggunanya pun tidak sebanding dengan aplikasi sejenis dari luar. Aplikasi yang dirancang memiliki peningkatan dalam penyediaan bahasa dengan menerapkan localization untuk resource berupa string agar string yang tampil dapat berdasarkan preferensi perangkat pengguna. Peningkatan lainnya adalah fitur yang memungkinkan pengguna untuk saling berinteraksi. Secara umum, proses pertama dimulai dari pembuatan data set item kebudaayan. Kedua, pembuatan API yang berhubungan dengan data tersebut agar dapat dikonsumsi oleh aplikasi. Data tersebut dapat dikelola melalui website yang dikelola oleh administrator. Ketiga, pengembangan aplikasi android dengan pola arstitektur MVVM dengan android architecture component agar program lebih mudah dipelihara. Aplikasi yang dihasilkan dapat menampilkan informasi teks dalam bahasa Indonesia atau bahasa Inggris. Fitur Loka Cerita pada item kebudayaan dan fitur Bincang Budaya memberi kesempatan bagi pengguna untuk dapat saling berinteraksi dengan kiriman berupa teks, gambar, atau video. Pengembangan aplikasi juga mempertimbangkan aspek aksesibilitas secara umum. Dengan penerapan hal-hal tersebut, aplikasi diharapkan mampu mengemas konten kebudayaan dengan lebih praktis, menarik, dan menjangkau target pengguna yang lebih luas.
=================================================================================================================================
Indonesia has a rich and diverse culture. It is an important asset that needs to be preserved in order to avoid the loss caused by globalization. This thing become more obvious when the culture begins to fade due to lack of interest and willing to learn by the successive generation who think that foreign culture is more interesting and practical. In fact, values possessed by the culture are the ethical foundation and fundamental of the daily life of the people and the nation. On the other hand, the uniqueness of Indonesian culture is a magnet for foreign tourists to visit Indonesia. Based on these conditions, application of Indonesian culture introduction is developed to pack the culture in an attractive and handy way. Similar applications about cultural information services are usually owned by nations with high cultural diversity, such as Japan and India. They built it with language options, various content, and some interactions to reach more users. Those things are not seen in cultural information services from Indonesia, the number of users is also not comparable with similar services from other nations. The developed application has improvement in language displayed in the app by the implementation of localization into string resource so that it appears based on user’s device language preference. Other improvements are discussion feature and public space feature that allow user to interact with each other. In general, the first process starts from creating a data set of the culture items. Second process is creating API that make the data can be consumed by the android application. The data can be managed from a website by administrator. Third process is developing the application with MVVM architecture pattern and android architecture component to make the program can be more maintainable. The application is able to show text information in Bahasa Indonesia or English. The feature of Sharing Corner and Culture Hub give chance for user to interact by posting text, image, or video. The application development also considers about accessibility aspects in general. With all that stuff mentioned before, the application is expected to be able to pack the Indonesian culture in attractive way and reach more users.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Aksesibiltas, Budaya, Kiriman Pengguna, Localization, MVVM, Accessibility, Culture, Localization, Users Post
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.754 Software architecture. Computer software
Q Science > QA Mathematics > QA76.758 Software engineering
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: CAHYADESTHIAN RIZKI WIDIGDA
Date Deposited: 21 Nov 2023 04:46
Last Modified: 21 Nov 2023 04:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101228

Actions (login required)

View Item View Item