Analisis Aliran Terhadap Sistem Azipod di Kapal Patroli 11 M dengan Metode CFD

Raihan, Farras Abiyyu (2023) Analisis Aliran Terhadap Sistem Azipod di Kapal Patroli 11 M dengan Metode CFD. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of Bachelor Thesis Report_04211940000103_Farras Abiyyu Raihan.pdf] Text
Bachelor Thesis Report_04211940000103_Farras Abiyyu Raihan.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Di era modern ini penggunaan sistem propulsi berbasis elektrik akan menjadi trend utama dan akan terus dikembangkan sesuai dengan konsep utama desain kapal, yaitu kapal yang memiliki efisiensi tinggi dengan tingkat polusi gas buang yang rendah. Teknologi propulsi elektrik telah mencapai revolusi ke-3 dengan digunakannya Azipod. Penelitian ini memodifikasi kapal konvensional menjadi berpenggerak elektrik dengan mengadopsi battery sebagai sumber daya listrik yang menggerakkan azipod. Tata letak battery yang berat menjadi tantangan besar didalam merancang kapal elektrik ini. Optimalisasi sudut azipod menjadi bahasan utama untuk mendapatkan konfigurasi thrust terbaik terhadap titik berat total dari battery. Fleksibilitas penempatan battery disepanjang badan kapal akan menentukan power maksimum yang bisa diberikan oleh jumlah battery yang dibawa kapal, namun berakibat juga terhadap kondisi trim kapal yang pada akhirnya mempengaruhi thrust effective kapal. Gaya dorong yang menghasilkan distribusi tekanan pada baling-baling akan dianalisa dengan software ansys. Dalam penelitian ini lima variasi sudut kemiringan azipod, yaitu +5°; +2,5°; 0°; -2,5°; -5° disimulasikan pada model yang sudah divalidasi. Hasilnya sudut kemiringan 0° dengan thrust sebesar 13 KN nilainya yang terbesar. Posisi modifikasi dengan sudut positif memberikan gaya angkat (Lift) keatas untuk membawa posisi kapal kearah Even-keel, dengan hasil trim by stern menjadi 0,168° untuk +5° dan 0,086° untuk +2,5° -0,093° untuk -2,5° dan -0,1814° untuk -50. Posisi sudut negatif memberikan gaya Lift kebawah yang berguna jika kapal ingin memaksimalkan ruang battery di area haluan kapal sehingga kondisi mendekati Even-keel dapat dicapai.
===============================================================================================================================
In this modern era, the use of electric propulsion systems will become the main trend and will continue to be developed according to the main concept of ship design, which is a ship that has high efficiency with low exhaust gas pollution levels. Electric propulsion technology has reached its third revolution with the use of Azipod. This research modifies conventional ships into electric-driven ones by adopting batteries as the power source to drive the Azipod. The layout of the heavy batteries poses a significant challenge in designing this electric ship. Optimizing the angle of the Azipod is the main topic of discussion to achieve the best thrust configuration with respect to the total weight of the batteries. The flexibility of battery placement along the ship's hull will determine the maximum power that can be provided by the number of batteries carried by the ship, but it also affects the trim condition of the ship, which ultimately affects the ship's effective thrust. The thrust force that generates pressure distribution on the propellers will be analyzed using ANSYS software. In this research, five variations of Azipod tilt angles, namely +5°; +2.5°; 0°; -2.5°; -5°, are simulated on the validated model. The result shows that the 0° tilt angle provides the largest thrust value of 13 KN. The modification position with a positive angle provides upward Lift force to bring the ship's position towards even keel, with a trim result of 0.168° for +5° and 0.086° for +2.5°, -0.093° for -2.5°, and -0.1814° for -5°. The negative tilt angle provides downward Lift force, which is useful if the ship wants to maximize the battery space in the bow area so that a condition close to even keel can be achieved.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Electric Propulsion, Battery, Thrust, Ship Resistance, CFD, AZIPOD, Propulsi Elektrik, Batterai, Gaya Dorong, Tahanan Kapal, CFD, AZIPOD
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM773 Ship propulsion, Electric
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Farras Abiyyu Raihan
Date Deposited: 05 Aug 2023 13:32
Last Modified: 05 Aug 2023 13:32
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101258

Actions (login required)

View Item View Item