Perencanaan Jalan Tol Pasuruan-Probolinggo Seksi IV-A (Clarak STA 31+300 Sampai Pendil 39+875)

Yaruki, Ryu (2023) Perencanaan Jalan Tol Pasuruan-Probolinggo Seksi IV-A (Clarak STA 31+300 Sampai Pendil 39+875). Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10111910010075-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10111910010075-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (23MB) | Request a copy

Abstract

Probolinggo memiliki potensi pariwisata yang cukup besar. Hal tersebut berdampak pada pertumbuhan ekonomi di Probolinggo semakin meningkat. Dengan meningkatnya kebutuhan jumlah akan kendaraan maka kapasitas jalan juga akan semakin meningkat. Untuk mengatasi permasalahan tersebut, pemerintah mengadakan peningkatan kapasitas jalan dengan membangun jalan bebas hambatan (Jalan Tol). Jalan bebas hambatan (Tol) Pasuruan-Probolinggo seksi IV dibangun untuk mengatasi volume lalu lintas yang semakin meningkat setiap tahunnya. Jalan Tol Pasuruan-Probolinggo juga merupakan program dari pemerintah untuk mengatasi kemacetan pada jalan Arteri utama Pasuruan-Probolinggo. Dalam pembahasan ini akan dijelaskan tentang perencanaan jalan tol Pasuruan-Probolinggo seksi IV yang menghubungkan Kecamatan Leces dengan Gending yang mana akan dibantu dengan software AutoCad Civil 3D. Untuk merencanakan geometrik penulis mengacu pada pedoman Peraturan Bina Marga untuk Perencanaan Geometrik Jalan Bebas Hambatan No.007/BM/2009 dan untuk perencanaan perkerasan jalan menggunakan Pedoman Manual Desain Perkerasan Jalan No.04/SE/Db/2017. Perencanaan drainase mengacu pada peraturan Pd-T-2-2006-B, untuk perhitungan Rencana Anggaran Biaya menggunakan Standar Satuan Harga dan Analisis Harga Satuan Pekerjaan Kota Probolinggo 2023. Dari hasil perancangan jalan ini didapat jumlah lengkung horizontal sebanyak 6 lengkung dan lengkung vertikal sebanyak 22. Perkerasan menggunakan perkerasan lentur dengan tebal AC-WC 40 mm, AC-BC 60 mm, AC-Base 100 mm, CTB 150 mm, LFA Kelas A 150 mm. Drainase direncanakan berbentuk trapezium berbahan beton dengan 3 jenis ukuran berbeda untuk saluran samping dan 3 ukuran berbeda untuk gorong-gorong, total biaya desain rencana mencapai Rp. 262.508.286.380,00 (Dua Ratus Enam Puluh Dua Miliar Lima Ratus Delapan Juta Dua Ratus Delapan Puluh Enam Ribu Tiga Ratus Depalan Puluh Rupiah)
===============================================================================================================================
Probolinggo has considerable tourism potential. This has an impact on increasing economic growth in Probolinggo. With the increasing demand for vehicles, road capacity will also increase. To overcome these problems, the government is conducting road capacity building by building freeways (Toll Roads). Section IV of the Pasuruan-Probolinggo Toll Road (Toll Road) was built to handle the increasing traffic volume every year. The Pasuruan-Probolinggo Toll Road is also a program from the government to overcome congestion on the main Pasuruan-Probolinggo Arterial road. In this discussion, it will be explained about the planning of section IV of the Pasuruan-Probolinggo toll road that connects Leces and Gending Districts which will be assisted by the AutoCad Civil 3D software. For geometric planning the author refers to the Highways Regulation guidelines for Freeway Geometric Planning No.007/BM/2009 and for pavement planning uses the Road Pavement Design Manual Guidelines No.04/SE/Db/2017. Drainage planning refers to regulation Pd-T-2-2006-B, for the calculation of the Cost Budget Plan using the Standard Unit Price and Unit Price Analysis for the City of Probolinggo 2023. From the results of this road design, the number of horizontal curves is 6 curves and 22 vertical curves. The pavement uses flexible pavement with a thickness of AC-WC 40 mm, AC-BC 60 mm, AC-Base 100 mm, CTB 150 mm, LFA Class A 150 mm. Drainage is planned in the form of a trapezium made of concrete with 3 different sizes for side channels and 3 different sizes for culverts, the total design cost of the plan reaches Rp. 262,508,286,380.00 (Two Hundred Sixty Two Billion Five Hundred Eight Million Two Hundred Eighty Six Thousand Three Hundred Eighty Rupiah)

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Perencanaan Jalan, AutoCad Civil 3D, Perkerasan Lentur, Drainase, Anggaran Biaya, Road Planning, AutoCad Civil 3D, Flexible Pavement, Drainage, Cost Budgeting
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7 Transportation--Planning
Divisions: Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D4)
Depositing User: Ryu Yaruki
Date Deposited: 24 Aug 2023 03:27
Last Modified: 24 Aug 2023 03:27
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101446

Actions (login required)

View Item View Item