Syahputra, Rafli Hafiz (2023) Analisa Perencanaan PLTS Pada Kapal Tugboat 28 M Dalam Rangka Menunjang Program Bauran Energi Baru Terbarukan (EBT). Other thesis, Institut Teknologi Nopember.
Text
04211940000108-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (5MB) | Request a copy |
Abstract
Perencanaan sistem pembangkit listrik tenaga surya pada kapal tugboat 28 M milik PT Hasnur merupakan salah satu alternatif dari sistem pembangkit listrik konvensional yang telah ada saat ini. Penerapan sistem pembangkit listrik tenaga surya ini guna untuk mendukung program energi baru terbarukan (EBT) yang telah diselenggarakan pemerintahan guna untuk mengurangi penggunaan bahan bakar fosil. Perancangan sistem pembangkit ini terisnpirasi dari masalah yang ada dari operasional kapal tugboat di daerah Kalimantan tengah tepatnya pada sungai Barito dimana kapal tugboat akan sandar dan akan tetap membutuhkan daya listrik saat debit atau sarat air yang kurang untuk bisa dilewati. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui jumlah dan peletakan panel surya yang akan dirancang dalam sistem pembangkit listrik pada kapal tugboat serta untuk mengetahui perbandingan biaya konsumsi bahan bakar konvensional dan PLTS. Pada penulisan skripsi ini akan dikaji dalam langkah pembuatan sistem pembangkit listrik tenaga surya dimulai dari perhitungan hingga hasil gambar layout yang akan dijadikan sebagai hasil dari rancangan yang telah dibuat serta dilakukan perbandingan untuk pengunaan bahan bakar dari sistem pembangkit konvensional dan PLTS. Dari hasil penelitian, diketahui bahwa jumlah panel surya yang dibutuhkan berjumlah 26 keping panel surya dengan total daya sebesar 14300 Wp. Untuk baterai yang dibutuhkan berjumlah 8 buah baterai dengan total daya sebesar 1600 AH. Untuk Inverter berjumlah 1 dengan kapasitas daya maksimal 7,7 Kw. Untuk Solar charge control berjumlah 3 dengan kapasitas arus maksimal 100 A. Untuk battery charger berjumlah 4. Pembangkit listrik tenaga surya pada kapal Tugboat 28M milik PT Hasnur yang telah dirancang berpengaruh pada penghematan konsumsi bahan bakar generator di kapal tugboat 28M yaitu sebesar 28,5% per tahun. Biaya invenstasi dan operasional antara sistem konvensional dengan sistem PLTS mencapai nominal yang sama pada tahun ke 1,5 dengan nilai nominal sebesar Rp 2.189.576.000,00.
===============================================================================================================================
The design of a solar power generation system on a 28m tugboat owned by PT Hasnur is an alternative to the existing conventional power generation system. The application of this solar power generation system is to support the government's new renewable energy programme (EBT) to reduce the use of fossil fuels. The design of this power generation system is inspired by the existing problems of tugboat operations in the Central Kalimantan area, precisely on the Barito River where the tugboat will dock and still need electrical power when the discharge or water level is less to pass. The purpose of this study is to determine the number and placement of solar panels that will be designed in the power generation system on tugboats and to determine the comparison of conventional fuel consumption costs and PLTS. In this thesis writing will be studied in the steps of making a solar power generation system starting from calculations to the results of layout drawings that will be used as a result of the design that has been made and a comparison will be made for the use of fuel from conventional and PLTS generation systems. From the results of the study it is known that the number of solar panels required is 26 pieces of solar panels with a total power of 14300 Wp. The number of batteries required is 8 with a total capacity of 1600 AH. For inverters, there is 1 with a maximum power capacity of 7.7 Kw. For the solar charge controller there are 3 with a maximum current capacity of 100 A. For the battery charger there are 4. The solar power system designed for PT Hasnur's 28M tugboat has the effect of reducing the tugboat's generator fuel consumption by 28.5% per year. The investment and operating costs between the conventional system and the PLTS system reached the same nominal value in year 1.5 with a nominal value of Rp 2,189,576,000.00.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | generator, panel surya, plts, tugboat, generator, plts, solar panel, tugboat |
Subjects: | T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK1056 Solar power plants. Ocean thermal power plants V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM464 Towboats. Tugboats |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Rafli Hafiz Syahputra |
Date Deposited: | 16 Aug 2023 07:44 |
Last Modified: | 16 Aug 2023 07:44 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/101538 |
Actions (login required)
View Item |