Desain Interior Quatro Music Academy Berkonsep Modern Interaktif dengan Optimalisasi Akustika Sebagai Upaya Menunjang Musikalitas Siswa

Anggrawan, Netania Olivia (2023) Desain Interior Quatro Music Academy Berkonsep Modern Interaktif dengan Optimalisasi Akustika Sebagai Upaya Menunjang Musikalitas Siswa. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08411940000004-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08411940000004-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (23MB) | Request a copy

Abstract

Pendidikan Non Formal adalah jalur pendidikan di luar pendidikan formal yang dapat dilaksanakan secara terstruktur dan berjenjang. Pendidikan non formal dapat diselenggarakan oleh lembaga khusus yang berpedoman pada standar nasional pendidikan. Tujuan dilaksanakannya pendidikan non formal adalah untuk meningkatkan kualitas dari individu yang melaksanakan pendidikan tersebut sesuai dengan nilai-nilai yang diikuti oleh pelaksana pendidikan non formal. Pendidikan non formal memiliki fungsi sebagai pelengkap, tambahan dan atau pengganti pendidikan formal. Salah satu contoh dari fungsi pendidikan non formal sebagai tambahan adalah kursus musik. Tujuan pendidikan musik adalah menumbuhkan musikalitas (perasaan musik). Untuk memenuhi tujuan tersebut dibutuhkan fasilitas yang baik dan optimal untuk menunjang aktivitas pendidikan. Quatro Music Academy adalah penyelenggara pendidikan non formal di bidang kursus musik yang jenjang pendidikannya beragam mulai anak-anak di bawah usia 3 tahun sampai usia remaja dengan dominasi kategori usianya adalah anak-anak. Penyediaan fasilitas pendidikan musik di Quatro Music Academy akan berpedoman pada standar ruang sekolah musik yang sudah ada seperti kebutuhan untuk adanya Practice Room, Classroom, Listening Room, Studio, dan Recital Room. Setiap ruangan yang berbeda memiliki aktivitas dan kebutuhan ruang yang berbeda. Ruang kelas dengan fungsi utama untuk proses belajar mengajar akan membutuhkan fasilitas yang bisa menunjang aktivitas tersebut. Begitu juga dengan ruangan lain seperti konservatorium yang memiliki fungsi untuk pertunjukan membutuhkan fasilitas yang berbeda dalam usaha menunjang aktivitas pertunjukan. Quatro Music Academy memiliki beberapa tantangan dalam aspek desain interiornya, antara lain adalah kondisi bangunan yang awalnya bukan merupakan bangunan khusus untuk fasilitas kursus musik, termasuk recital hall pada eksisting yang belum memenuhi standar ruang auditorium dengan fungsi pertunjukan musik. Kondisi tersebut memerlukan adanya perancangan interior yang dikhususkan untuk kepentingan kursus musik yang sesuai dengan kebutuhan pengguna dengan kelompok usia dominan anak-anak dan tetap mempertimbangkan fasilitas dan aspek akustiknya.
=================================================================================================================================
Non-Formal Education is an educational pathway outside of formal education that can be implemented in a structured and systematic manner. Non-formal education can be conducted by specialized institutions that adhere to national education standards. The purpose of non-formal education is to enhance the quality of individuals undergoing this education in accordance with the values followed by non-formal education providers. Non-formal education serves as a complement, addition, or substitute for formal education. One example of non-formal education as an addition is music courses. The goal of music education is to nurture musicality (musical feeling). To achieve this objective, it requires well-equipped and optimal facilities to support educational activities. Quatro Music Academy is a provider of non-formal education in the field of music courses, catering to various educational levels ranging from children under 3 years old to teenagers, with the majority of students falling into the children category. The provision of music education facilities at Quatro Music Academy will adhere to the existing music school room standards, such as the need for Practice Rooms, Classrooms, Listening Rooms, Studios, and Recital Rooms. Each different room has different activities and spatial requirements. Classrooms, with their main function for the teaching-learning process, will require facilities that can support these activities. Similarly, other rooms like the conservatory, with a function for performances, will require different facilities to support performance activities. Quatro Music Academy faces several challenges in its interior design aspect, including the initial building condition not being specifically designed for music course facilities, including the existing recital hall that does not yet meet the standards of an auditorium space with musical performance functions. This condition necessitates interior design tailored to the needs of music courses, catering to the predominantly young age group of children while still considering facilities and acoustic aspects.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Desain Interior, Akustika, Kursus Musik, Interior Design, Acoustics, Music Course
Subjects: A General Works > AS Academies and learned societies (General)
A General Works > AS Academies and learned societies (General)
M Music and Books on Music > M Music
N Fine Arts > NK Decorative arts Applied arts Decoration and ornament > NK2115 Interior decoration
Q Science > QC Physics > QC221 Acoustics. Sound
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Interior Design > 90221-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Netania Olivia Anggrawan
Date Deposited: 19 Oct 2023 03:21
Last Modified: 19 Oct 2023 03:21
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101655

Actions (login required)

View Item View Item