Pengaplikasian Teknologi Virtual Reality Sebagai Sarana Edukasi Pada General Service Pump, Studi Kasus: Kamar Mesin Kl. Bung Tomo 03

Laksana, Gede Apdia Alamanda Darma (2023) Pengaplikasian Teknologi Virtual Reality Sebagai Sarana Edukasi Pada General Service Pump, Studi Kasus: Kamar Mesin Kl. Bung Tomo 03. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211940000092-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04211940000092-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan sarana edukasi alternatif menggunakan teknologi Virtual Reality (VR) dalam pembelajaran dan praktik pengoperasian KL. Bung Tomo 03. Aplikasi VR yang dikembangkan mencakup lingkungan virtual kamar mesin kapal, di mana pengguna dapat menjelajahi dan mempelajari komponen-komponen kamar mesin serta berinteraksi dengan general service pump yang digunakan untuk mengoperasikan sistem ballast dan sistem pendingin. Hasil pengujian impresi dengan skala likert menunjukkan bahwa aplikasi ini mendapatkan tingkat impresi yang sangat memuaskan, dengan skor keseluruhan mencapai 88%.Selain itu pengujian fungsionalitas aplikasi juga dilakukan menggunakan metode Black Box. Pengujian ini dilakukan dengan memberikan input sesuai dengan fungsionalitas yang diharapkan dan memeriksa output yang dihasilkan oleh aplikasi. Dari hasil pengujian, ditemukan bahwa aplikasi ini masih memiliki tingkat error fungsionalitas sebesar 18% dan tingkat fungsionalitas yang sesuai sebesar 82%.Pengujian terhadap dampak VR sickness menunjukkan 30% responden mengalami pusing setelah menggunakan aplikasi VR dengan durasi 10-15 menit. Faktor konten realisme grafis menjadi faktor terbesar pengguna mengalami rasa pusing setelah penggunaan VR, hal ini disebabkan konten realisme grafis masih kurang sesuai dengan kenyamanan sensorik pengguna dengan nilai 40% kegagalan konten
====================================================================================================================================
The objective of this study is to develop an alternative educational tool using Virtual Reality (VR) technology for learning and practicing the operation of the training ship Bung Tomo 03. The VR application developed includes a virtual environment of the ship's engine room, where users can explore and learn about the components of the engine room and interact with the general service pump used to operate the ballast and cooling systems. The results of the impression test using a Likert scale indicate that this application received a highly satisfactory impression level, with an overall score of 88%. Additionally, functional testing of the application was conducted using the Black Box method. This testing involved providing inputs based on the expected functionalities and examining the outputs generated by the application. From the testing results, it was found that the application still had a functionality error rate of 18% and a functionality compliance rate of 82%. The testing for VR sickness impact revealed that 30% of the respondents experienced dizziness after using the VR application for a duration of 10-15 minutes. The graphical realism of the content was identified as the major factor causing users to experience dizziness after VR usage, with a 40% content failure rate, as it did not align well with users' sensory comfort

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Virtual Reality, General Service Pump, Educational Tool, Likert Scale, Black Box Testing
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Gede Apdia Alamanda Darma Laksana
Date Deposited: 31 Aug 2023 08:33
Last Modified: 31 Aug 2023 08:33
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101717

Actions (login required)

View Item View Item