Implementasi RRR (Right, Restriction, Responsibility) Terhadap Penggunaan Ruang Jalan Menggunakan Building Information Modelling (BIM)

Raihan, Muhammad Nandika (2023) Implementasi RRR (Right, Restriction, Responsibility) Terhadap Penggunaan Ruang Jalan Menggunakan Building Information Modelling (BIM). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03311940000048 - Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03311940000048 - Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pada tahun 2020-2021 Kota Surabaya memiliki kepadatan penduduk sebesar 8633 penduduk/km2 yang menyebabkan kebutuhan akan ruang meningkat (BPS, 2023). Kebutuhan akan ruang ini juga termasuk pada fasilitas umum berupa jalan, dimana pada jalan-jalan yang ada kerap terjadi kepadatan lalu lintas berupa kemacetan. Kemacetan lalu lintas disebabkan oleh beberapa faktor, yaitu perbandingan jumlah kendaraan dengan ruang jalan yang tersedia tidak seimbang dan juga kurang tertibnya penggunaan ruang pada jalan yang ada. Jalan menurut fungsinya terbagi menjadi 4 bagian Jalan Arteri, Jalan Kolektor, Jalan Lokal, dan Jalan Lingkungan. Dalam pemanfaatan ruang atas dan bawah tanah dalam kasus untuk jalan raya atau fungsi transportasi secara umum dapat memanfaatkan konsep Right, Restriction, Responsibility (RRR). RRR berfungsi sebagai koridor atau pengendali pemanfaatan ruang yang tumpang tindih. Hal ini menuntut sebuah dokumentasi yang akurat dan handal tidak hanya dalam bentuk 2D tapi juga dalam bentuk 3D. Salah satu produk yang dapat dimanfaatkan untuk hal ini adalah visalisasi 3D dari sebuah jalan yang menunjukkan bagian-bagian jalan yaitu Ruang Manfaat Jalan (RUMAJA), Ruang Milik Jalan (RUMIJA) dan Ruang Pengawasan Jalan (RUWASJA) secara lebih rinci. Melalui permodelan 3D dengan konsep model full 3D cadastre yang mendukung persil volume dan penerapan teknologi Building Information Modelling (BIM) akan didapat hasil dengan perspektif real dari obyek fisik yang akan memudahkan untuk memahami dan menginterpretasi informasi yang disajikan untuk dianalisa kesesuaiannya dalam konsep RRR. Output yang dihasilkan merupakan BIM dari keempat klasifikasi jalan yang ada di Kota Surabaya yang memiliki batas yuridis untuk tiap utilitas didalamnya. Tiap klasifikasi jalan ini di paparkan konsep RRR yang ada pada BIM tersebut sehingga didapatkan informasi yang lengkap.
======================================================================================================================================
In 2020-2021 Surabaya City has a population density of 8633 people / km2 which causes the need for space to increase (BPS, 2023). This need for space also includes public facilities in the form of roads, where on existing roads there is often traffic congestion in the form of traffic jams. Traffic jams are caused by several factors, namely the ratio of the number of vehicles to the available road space is not balanced and also the lack of discipline in the use of space on existing roads. Roads according to their function are divided into 4 parts Arterial Roads, Collector Roads, Local Roads, and Neighborhood Roads. In the use of above and below ground space in the case of highways or transportation functions in general can utilize the concept of Right, Restriction, Responsibility (RRR). RRR serves as a corridor or controller of overlapping space utilization. This requires accurate and reliable documentation not only in 2D but also in 3D. One product that can be used for this is 3D visualization of a road that shows the parts of the road namely Road Benefit Space (RUMAJA), Road Owned Space (RUMIJA) and Road Surveillance Space (RUWASJA) in more detail. Through 3D modeling with the concept of a full 3D cadastre model that supports volume parcels and the application of Building Information Modeling (BIM) technology, results will be obtained with a real perspective of the physical object that will make it easier to understand and interpret the information presented to analyze its suitability in the RRR concept. The final output is a BIM of the four road classifications in Surabaya City that has juridical limits for each utility in it. Each road classification is described by the RRR concept in the BIM so that complete information is obtained.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Jalan, Kadaster 3D, Konsep RRR, Rumaja, Rumija, Ruwasja, BIM, 3D Cadastre, BIM, Road, RRR Concept, Rumaja, Rumija, Ruwasja
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GE Environmental Sciences
K Law > K Law (General)
T Technology > T Technology (General) > T385 Visualization--Technique
T Technology > TH Building construction > TH438.13 Building information modeling.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Geomatics Engineering > 29202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Nandika Raihan
Date Deposited: 02 Aug 2023 03:19
Last Modified: 02 Aug 2023 03:19
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101771

Actions (login required)

View Item View Item