One Stop Living Apartment: Rancangan Apartemen Pelajar di Kota Malang dengan Pendekatan Arsitektur Biofilik

Khoirunnisa, Salsabila (2023) One Stop Living Apartment: Rancangan Apartemen Pelajar di Kota Malang dengan Pendekatan Arsitektur Biofilik. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111940000068_Undergraduate-Thesis.pdf] Text
08111940000068_Undergraduate-Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Kota Malang merupakan salah satu kota yang banyak menjadi tempat tujuan urbanisasi, pertambahan jumlah pelajar setiap tahunnya untuk mendapatkan pendidikan yang layak dan lebih baik di Kota Malang merupakan salah satunya. Potensi sebagai daerah tujuan urbanisasi, wisata, dan pendidikan tersebut berdampak pada berkurangnya ruang terbuka hijau (RTH) dan bertambahnya bangunan fisik penunjang pendidikan. Luas wilayah Kota Malang tidak seimbang dengan bertambahnya pendatang di Kota Malang. Sehingga, lahan untuk menampung pendatang yang semakin bertambah ini semakin terbatas. Hal ini memunculkan beragam solusi, salah satunya adalah dengan pembangunan apartemen pelajar yang dapat menghadirkan ruang hijau pada rancangannya. Perancangan Apartemen ini menggunakan pendekatan Arsitektur Biofilik dan berdasarkan pada Arsitektur Perilaku untuk menyesuaikan dengan perubahan kebiasaan pelajar. Perencanaan harus memperhatikan aksesibilitas, privasi, dan keamanan dari seluruh berbagai aktivitas baik yang bersifat rutin maupun yang insidenatil. Sehingga muncul rancangan fasilitas penunjang yang dapat digunakan oleh seluruh pengguna. Hunian pada rancangan membutuhkan ruang-ruang yang sesuai dengan kebiasaan pengguna.
===============================================================================================================================
The city of Mlang is one of the cities that attracts a lot of urbanization, with an increasing number of students each year seeking bettr and proper education in this city. Its potential as a destination for urbanization, tourism, and education has led to a reduction in green open spaces and an increase in educational infrastructure. The area of malang city is not balanced with the growing number of newcomers. Consequently, the availabile land to accommodate the increasing population becomes limited. This situation has given rise to various solutions, one of which is the construction of student apartments that incorporate green spaces in their design. This apartment design follows the principles of biophilic architecture and is based on behavioral architecture to adapt to the students’ changing habits. The planning process must consider accessibility, privacy, and security for all activities, whether routine or incidental. Therefore, supporting facilities are integrated into the design to serve all users. The dwelling spaces in the design are tailored to the users’ habits and needs.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: apartemen, biofilik, hunian, ruang hijau, apartment, biophilic, dwelling, green space
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Salsabila Khoirunnisa
Date Deposited: 28 Aug 2023 02:56
Last Modified: 28 Aug 2023 02:56
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101813

Actions (login required)

View Item View Item