Desain dan Evaluasi Antarmuka dan Pengalaman Pengguna Aplikasi Web Responsif myITS Payroll

Fauziah, Hanifa (2023) Desain dan Evaluasi Antarmuka dan Pengalaman Pengguna Aplikasi Web Responsif myITS Payroll. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111940000024-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111940000024-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (19MB) | Request a copy

Abstract

Institut Teknologi Sepuluh Nopember (ITS) merupakan salah satu perguruan tinggi yang berbasis hukum, sehingga ITS memiliki kebebasan dalam pengelolaan dibidang keuangan, sarana prasarana dan ketenagakerjaan. Pada bidang keuangan sendiri, dibutuhkan sistem yang transparan dalam pengelolaan administrasi keuangan. Untuk dapat mencapai hal tersebut, ITS telah mengakomodir sistem aplikasi myITS Payroll sebagai bentuk tranparansi dan akuntabilitas pengelolaan administasi keuangan bagi dosen dan tenaga kependidikan yang ada di ITS. Sistem ini berguna untuk menyederhanakan pengelolaan gaji, potongan, dan kompensasi kerja lainnya yang didapatkan oleh dosen dan tenaga kependidikan yang ada di ITS. Akan tetapi, aplikasi myITS Payroll sendiri masih memerlukan pengembangan sistem, khususnya pada tampilan antarmuka. Sehingga, diperlukannya suatu metode yang dapat meningkatkan antarmuka dan pengalaman pengguna pada aplikasi myITS Payroll. Tujuan dari penelitian aplikasi web myITS Payroll ini adalah untuk proses pembaruan sistem baik dari desain antarmuka serta pengalaman pengguna dengan menerapkan metode User-Centered Design, yaitu pendekatan yang berfokus pada pemecahan masalah berdasarkan pemahaman dan kebutuhan dari penggunanya. Metode ini diharapkan dapat meningkatkan kualitas antarmuka dan pengalaman pengguna aplikasi MyITS Payroll. Hasil dari penelitian Tugas Akhir ini ialah aplikasi web responsif yang mengedepankan kebutuhan dan pengalaman pengguna sehingga dapat meningkatkan efektivitas dan efisiensi dari sistem aplikasi myITS Payroll yang telah ada sebelumnya dan menambah kepuasan bagi penggunanya. Dimana Perancangan antarmuka pengguna akan dilakukan dengan menggunakan software Figma. Sedangkan untuk aplikasi webnya akan dibangun menggunakan teknologi HTML, CSS, dan JavaScript dengan dashboard administrator dibuat dengan menggunakan template Dashforge.
===============================================================================================================================
Institut Teknologi Sepuluh Nopember (ITS) is a law-based tertiary institution which has freedom in managing finance, infrastructure and employment. In the financial sector itself, a transparent system is needed in managing financial administration. To be able to achieve this, ITS has accommodated the myITS Payroll application system as a form of transparency and accountability in financial administration management for lecturers and education staff at ITS. This system is useful for simplifying the management of salaries, deductions, and other work compensation obtained by lecturers and education staff at ITS. However, the myITS Payroll application itself still requires system development, especially in the interface. So, we need a method that can improve the interface and user experience of the myITS Payroll application. The purpose of this Final Thesis is to update the system both from interface design and user experience by implementing the User-Centered Design method, which is an approach that focuses on solving problems based on the understanding and needs of its users. This method is expected to improve the interface quality and user experience of the MyITS Payroll application. The results of this Final Project research are responsive web applications that prioritize user needs and experience so as to increase the effectiveness and efficiency of the pre-existing myITS Payroll application system and increase user satisfaction. Where the user interface design will be carried out using Figma software. As for the web application, it will be built using HTML, CSS, and JavaScript technology with an admin dashboard created using the Dashforge template.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Sistem Penggajian, myITS Payroll, User-Centered Design, Figma, HTML, CSS, JavaScript
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.9.U83 Graphical user interfaces. User interfaces (Computer systems)--Design.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK5105.888 Web sites--Design. Web site development.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Hanifa Fauziah
Date Deposited: 24 Aug 2023 04:05
Last Modified: 24 Aug 2023 04:05
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101894

Actions (login required)

View Item View Item