Firmansyah, Moch. Kamil (2023) Model Distribusi Angkutan Biomethane-Compressed Natural Gas Dalam Mendukung Program Substitusi Liquefied Petroleum Gas. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04411940000029-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 September 2025. Download (11MB) | Request a copy |
Abstract
Proses produksi minyak kelapa sawit telah memberikan dampak baik terhadap perekonomian Indonesia, tetapi di lain sisi menghasilkan limbah cair, Palm Oil Mill Effluent (POME), yang berdampak buruk bagi lingkungan. Limbah tersebut hanya dimanfaatkan sebagian kecil saja untuk dijadikan biogas. Dengan adanya potensi yang sangat besar dan sekaligus untuk mengurangi impor LPG, Kementerian Energi dan Sumber Daya Mineral (ESDM) mendorong pengembangan dari biogas menjadi Biomethane-Compressed Natural Gas (Bio-CNG) dalam skala komersial sebagai bahan bakar yang difungsikan sebagai pengganti Liquefied Petroleum Gas (LPG) untuk industri. Tujuan dari Tugas Akhir ini adalah untuk mengetahui nilai permintaan Bio-CNG yang dibutuhkan, membuat model distribusi untuk angkutan Bio-CNG dari Pabrik Kelapa Sawit (PKS) hingga discharging port, serta untuk mengetahui besar biaya transportasi yang harus dikeluarkan dalam pendistribusian Bio-CNG. Penelitian ini dilakukan menggunakan metode Capacitated K-Medoids untuk klasterisasi, TSP untuk penentuan alternatif rute transportasi darat, dan VRP untuk penentuan moda dan rute transportasi laut, Simulasi-Optimasi untuk meminimalkan kapasitas penyimpanan, serta Analisis Sensitivitas. Hasil dari analisis menunjukkan bahwa nilai permintaan Bio-CNG untuk mewujudkan nol emisi di industri minyak kelapa sawit sebesar 2,18 juta ton atau 104.052 mmBtu. Model distribusi Bio-CNG yang diterapkan untuk menyubstitusi LPG adalah POME dikirimkan dari PKS menuju plant dengan skema direct atau last mile, lalu dari Bio-CNG dikirim dari plant menuju POL dengan skema direct, serta dari POL menuju (Port of Discharging) POD menggunakan VRP dengan 1 kapal CNG. Model tersebut memiliki biaya sebesar Rp455,3 Miliar atau Rp310.276/mmBtu per tahunnya.
===================================================================================================================================
The palm oil production process has had a positive impact on the Indonesian economy. However, it also produces liquid waste, Palm Oil Mill Effluent (POME), which has a negative impact on the environment. The waste is only marginally utilized for biogas. Due to the huge potential and at the same time to reduce LPG imports, the Ministry of Energy and Mineral Resources (ESDM) is promoting the development of biogas into Biomethane Compressed Natural Gas (Bio-CNG) on a commercial scale as a fuel to replace Liquefied Petroleum Gas (LPG) for industry. The purpose of this Final Project is to determine the value of Bio-CNG demand needed, create a distribution model for Bio-CNG transportation from the Palm Oil Mill (POM) to the discharging port, and determine the amount of transportation costs that must be incurred in the distribution of Bio-CNG. This research was conducted using the Capacitated K-Medoids method for clustering, TSP for determining alternative land transportation routes, and VRP for determining sea transportation modes and routes, simulation-optimization to minimize storage capacity, and sensitivity analysis. Analysis results show that the demand value of Bio-CNG to realize zero emissions in palm oil industry is 2.18 million tons or 104,052 mmBtu. The Bio-CNG distribution model applied to substitute LPG is POME sent from PKS to the plant with a direct or last mile scheme, then Bio-CNG sent from the plant to POL with a direct scheme, and from POL to (Port of Discharge) POD using VRP with 1 CNG Vessel. The cost for this distribution model is Rp455.3 billion or Rp 310,276/mmBtu per year.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | POME, Bio-CNG, Substitusi LPG, K- Medoids, TSP, VRP, Simulasi-Optimasi; Analisis Sensitivitas, POME, Bio-CNG, LPG Substitution, K-Medoids, TSP, VRP, Simulation-Optimization. Sensitivity Analysis |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA402.6 Transportation problems (Programming) |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Moch. Kamil Firmansyah |
Date Deposited: | 14 Sep 2023 03:37 |
Last Modified: | 14 Sep 2023 03:37 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/102177 |
Actions (login required)
View Item |