Pengembangan Aplikasi Mobile Berbasis Android untuk Pendaftaran Layanan dan Antrean Terintegrasi di Rumah Sakit: Perancangan Aplikasi Backend

Mahatma, Ariasatya (2023) Pengembangan Aplikasi Mobile Berbasis Android untuk Pendaftaran Layanan dan Antrean Terintegrasi di Rumah Sakit: Perancangan Aplikasi Backend. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211940000054-Undergraduate Thesis.pdf] Text
05211940000054-Undergraduate Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Rumah sakit sebagai fasilitas pelayanan kesehatan sekunder penting bagi masyarakat. Penerapan e-health dapat meningkatkan kualitas layanan rumah sakit dengan mengurangi antrean. Tantangan penerapan e-health terintegrasi termasuk pembangunan banyak aplikasi kesehatan, data kesehatan terdokumentasi secara manual, dan keterbatasan regulasi. Studi kasus pada Rumah Sakit XYZ mengungkapkan masalah kategorisasi antrean pasien BPJS dan non-BPJS, serta masalah rujukan. Contoh implementasi e-health di RSUD Dr. M. Soewandhie, Surabaya, menunjukkan manfaatnya dalam pendaftaran antrean daring dan integrasi data. Tugas akhir ini berfokus pada pengembangan bagian backend aplikasi mobile untuk pendaftaran layanan dan antrean layanan kesehatan. Tahap identifikasi masalah melibatkan pengamatan masalah, perumusan tujuan, batasan, dan manfaat tugas akhir. Analisis kebutuhan aplikasi melibatkan analisis fitur backend dan menghasilkan daftar kebutuhan. Tahap perencanaan melibatkan perencanaan arsitektur backend dengan NodeJS Express dan MySQL. Tahap pengembangan melibatkan pengembangan aplikasi, backend, dan integrasi API dengan frontend. Tahap pengujian menguji fitur aplikasi dengan metode unit testing untuk memastikan kebutuhan pengguna terpenuhi. Implementasi backend dari tugas akhir ini telah berhasil dikembangkan. Aplikasi backend ini mengekspos 22 endpoint REST API dan dikembangkan juga sebuah web portal yang dapat diakses oleh rumah sakit. Pengembangan didasarkan pada analisis kebutuhan dan aplikasi yang dihasilkan berhasil memenuhi semua kebutuhan fungsionalitas. Aplikasi yang telah dikembangkan diberi nama Platform Kitasehat, yang bertujuan untuk mendigitalisasi dan mengintegrasikan rumah sakit di seluruh Indonesia. Melalui Platform Kitasehat, para pengguna dapat melakukan pendaftaran ke rumah sakit hanya dengan satu aplikasi. Pengembangan Platform Kitasehat berhasil mengimplementasikan fitur pendaftaran layanan kesehatan untuk jalur umum atau BPJS, melihat profil rumah sakit yang ada dan keramaian di masing-masing poli, pengelolaan antrean yang sedang aktif, dan pengelolaan data diri (profil) pasien. Web portal yang juga telah dikembangkan memungkinkan pihak rumah sakit untuk mengelola pendaftaran yang dilakukan oleh pasien. Selain itu, web portal ini juga memberikan kemampuan kepada rumah sakit untuk mengatur jadwal praktik dari berbagai poli yang tersedia. Pengujian telah dilakukan untuk menilai apakah Platform Kitasehat dapat memenuhi kebutuhan yang ada dan dapat berfungsi dengan baik. Hasil pengujian menunjukkan bahwa Platform Kitasehat sukses menjalani semua test case yang diberikan.
===================================================================================================================================
Hospitals, as essential secondary healthcare facilities, play a crucial role in society. The implementation of can enhance the quality of hospital services by reducing queues. Challenges in integrating include the development of multiple healthcare applications, manually documented health data, and regulatory limitations. A case study conducted at XYZ Hospital revealed issues regarding patient queue categorization between those with and without BPJS (a national health insurance program) and referral problems. An example of implementation at Dr. M. Soewandhie Regional General Hospital in Surabaya demonstrated its benefits in online queue registration and data integration. This study focuses on the development of the section of a application for service registration and healthcare queue management. The problem identification phase involves observing the issues, formulating objectives, constraints, and research benefits. The application's requirements analysis involves analyzing features and generating a list of needs. The planning phase encompasses designing the architecture using NodeJS Express and MySQL. The development phase involves building the application, , and API integration with the . The testing phase involves assessing the application's features through unit testing methods to ensure user requirements are met. The backend implementation of this final project has been successfully developed. This backend application exposes 22 REST API endpoints and is also developed as a web portal that can be accessed by hospitals. Development is based on needs analysis and the resulting application successfully fulfills all functionality requirements. The application that has been developed is called the Kitasehat Platform, which aims to digitize and integrate hospitals throughout Indonesia. Through the Kitasehat Platform, users can register at the hospital with just one application. Development of the Kitasehat Platform has successfully implemented the health service registration feature for the public route or BPJS, looking at existing hospital profiles and the crowds in each poly, managing queues that are currently active, and managing patient personal data (profiles). The web portal that has also been developed allows the hospital to manage registrations made by patients. In addition, this web portal also provides the ability for hospitals to manage practice schedules from various available polyclinics. Tests have been carried out to assess whether the Kitasehat Platform can meet existing needs and can function properly. The test results show that the Kitasehat Platform has successfully undergone all the test cases given.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Aplikasi Android, Pendaftaran dan Antrean, Transformasi Digital, e-health, Rekam Medis Elektronik, Rumah Sakit, Backend; Android App, Registration and Queueing, Digital Transformation, Electric Medical Record, Hospital
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T58.6 Management information systems
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: ARIASATYA MAHATMA
Date Deposited: 05 Oct 2023 08:37
Last Modified: 05 Oct 2023 08:37
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102296

Actions (login required)

View Item View Item