Permana, Fikri Bayu (2023) Desain Konseptual Kapal Perawatan Kabel Bawah Laut: Studi Kasus Palapa Ring. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04411940000033_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
Kabel optik bawah laut menjadi hal yang sangat penting terutama di wilayah kepualauan seperti Indonesia sehingga seandainya terjadi kerusakan akan menyebabkan kelumpuhan transfer informasi yang berdampak pada perekonomian masyarakat terutama untuk daerah 3T seperti jaringan Palapa Ring yang nantinya kan digunakan sebagai studi kasus. Hal ini diperparah dengan terbatasnya jumlah Kapal Perbaikan Kabel sehingga saat terjadi kerusakan membutuhkan waktu perbaikan yang relatif lama sampai lebih dari 20 hari. Tujuan dari Tugas Akhir ini adalah untuk mengidentifikasi proses perawatan dan perbaikan kabel bawah laut, mengidentifikasi alat dan perangkat kapal pada proses perawatan dan perbaikan kabel bawah laut serta untuk merancang desain konseptual dan pola operasi kapal perawatan kabel bawah laut. Alur Tugas Akhir ini diawali dengan menentukan jumlah objek kerusakan kabel menggunakan perkiraan potensi kerusakan dengan metode Monte Carlo sehingga dapat diketahui jumlah kebutuhan kabel langkah selanjutnya mengidentifikasi owner requirment untuk melakukan perhitungan merancang kapal serta melakukan analisis dan perbandingan dengan kapal yang sudah ada. Data yang didapatkan terdiri dari data transportasi lut yang dikeluarkan oleh BPS, data peralatan kapal yang didapatkan dari berbagai website perusahaan, serta data perairan yang didapatkan dari BMKG dan Navionics. Kesimpulan dari Tugas Akhir ini didapatkan Pola Operasi kapal bergantung pada jumlah kerusakan kabel tahunan serta peralatan yang digunakan untuk bisa melakukan penyambungan kabel di tengah laut, diperkirakan kapal ini dapat memperbaiki kabel 7% lebih cepat dari kapal rata-rata perbaikan kabel serta memiliki pembiayaan tahunan yang lebih kecil dibandingkan kapal sejenis seperti DNEX Pacific Link dengan perbedaan biaya tahunan kurang lebih Rp. 2 Miliar.
=================================================================================================================================
Underwater optical cables are very important, especially in archipelagic areas such as Indonesia so if damage occurs it will paralyze the transfer of information which has an impact on the community's economy, especially for 3T areas such as the Palapa Ring network which will later be used as a case study. This is exacerbated by the limited number of Cable Repair Vessels so that when damage occurs it requires a relatively long repair time of up to more than 20 days. The purpose of this Final Project is to identify the process of maintaining and repairing underwater cables, identifying ship tools and equipment in the process of maintaining and repairing underwater cables and design conceptual designs and operating patterns for underwater cable maintenance ships. The flow of this Final Project begins with determining the number of cable damage objects using damage potential estimates using the Monte Carlo method so that the number of cable requirements can be known. The data obtained consists of sea transportation data issued by BPS, ship equipment data obtained from various company websites, as well as water data obtained from BMKG and Navionics. The conclusion of this Final Project is that the pattern of ship operations depends on the number of annual cable damage and the equipment used to be able to connect cables in the middle of the sea, it is estimated that this ship can repair cables 7% faster than the average cable repair ship and has smaller financing compared to similar vessels such as DNEX Pacific Link with an annual cost difference of approximately Rp. 2 Billion.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kerusakan, Kapal Perbaikan, Palapa Ring, Kabel Bawah Laut, Damage, Ship Repair, Palapa Ring, Submarine Cable. |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Transportation Engineering > 21207-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Fikri Bayu Permana |
Date Deposited: | 18 Oct 2023 01:34 |
Last Modified: | 18 Oct 2023 01:34 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/102323 |
Actions (login required)
View Item |