Pratama, Yan Akhra (2023) Model Optimasi Lokasi Stasiun Pengisian Kendaraan Listrik Umum (SPKLU) Menggunakan Metode Mixed Integer Programming (MIP). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
02411940007002-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Pertumbuhan kendaraan listrik di Indonesia membuat kebutuhan akan stasiun pengisian kendaraan listrik perlu diperhitungkan. Ketahanan energi menjadi salah satu pertimbangan bagi negara yang ingin melakukan peralihan dari penggunaan kendaraan listrik berbahan bakar minyak ke kendaraan yang menggunakan listrik sebagai sumber utamanya. Analisis lokasi dan jumlah spklu dengan mempertimbangkan persebaran jumlah kendaraan listrik dan tingkat pemadaman listrik dapat menjadi sebuah solusi dalam menentukan jumlah dan lokasi SPKLU yang optimal untuk memenuhi permintaan dan memaksimalkan keuntungan yang didapatkan bagi perusahaan listrik negara. Dalam penelitian ini akan dilakukan analisis untuk menentukan jumlah dan lokasi SPKLU di Kota Surabaya dengan menggunakan metode mixed integer programming. Tujuan dari penelitian ini yaitu memaksimalkan keuntungan PLN sebagai penanggung jawab roadmap SPKLU dengen memaksimalkan jumlah kendaraan yang dapat dilayan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat dua strategi yang dapat diterapkan oleh PLN. Strategi pertama yaitu strategi yang berfokus pada pengembangan ekosistem kendaraan listrik dengan membuat waktu tempuh pengendaran ke lokasi SPKLU sesingkat mungkin. Strategi pertama membuka 6 SPKLU dengan rincian 5 SPKLU dapat melayani kendaraan listrik roda dua dan roda empat dan 1 SPKLU yang berfokus hanya melayani kendaraan listrik roda dua. Strategi kedua yaitu dengan berfokus pada memaksimalkan keuntungan. Strategi ini membuka 6 SPKLU dengan rincian 3 SPKLU dapat melayani kendaraan listrik roda dua dan roda empat, 3 SPKLU lainnya hanya dapat melayani kendaraan listrik roda dua.
===============================================================================================================================
The growth of electric vehicles in Indonesia makes the need for electric vehicle charging stations necessary. Energy security is one of the considerations for countries that want to make the transition from using oil-fueled electric vehicles to vehicles that use electricity as their main source. Analysis of the location and number of SPKLUs by considering the distribution of the number of electric vehicles and the level of power outages can be a solution in determining the optimal number and location of SPKLUs to meet demand and maximize profits for state electricity companies. In this study, an analysis will be carried out to determine the number and location of SPKLU in Surabaya City using the mixed integer programming method. The purpose of this research is to maximize PLN's profit as the person in charge of the SPKLU roadmap by maximizing the number of vehicles that can be served. The results showed that there are two strategies that can be applied by PLN. The first strategy is a strategy that focuses on developing the electric vehicle ecosystem by making the travel time to the SPKLU location as short as possible. The first strategy opens 6 SPKLUs with details of 5 SPKLUs that can serve two-wheeled and four-wheeled electric vehicles and 1 SPKLU that focuses only on serving two-wheeled electric vehicles. The second strategy is to focus on maximizing profits. This strategy opens 6 SPKLUs with details of 3 SPKLUs can serve two-wheeled and four-wheeled electric vehicles, the other 3 SPKLUs can only serve two-wheeled electric vehicles.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | SPKLU, Electric Vehicle, MIP, Optimization, Location, SPKLU, Kendaraan Listrik, Optimasi, Lokasi |
Subjects: | T Technology > T Technology (General) > T57.74 Linear programming |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Yan Akhra Pratama |
Date Deposited: | 24 Aug 2023 07:53 |
Last Modified: | 24 Aug 2023 07:53 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/102325 |
Actions (login required)
View Item |