The Role of Precedent Study as Design Knowledge of Architecture Student

Pakiding, Hana Ardina Putri (2023) The Role of Precedent Study as Design Knowledge of Architecture Student. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6013211047-Master_Thesis.pdf] Text
6013211047-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Penyebaran informasi tentang arsitektur merupakan keuntungan tersendiri dalam mencari inspirasi desain, begitu juga preseden digunakan dalam proses desain. Preseden adalah bagian dari design knowledge yang berperan sebagai masukan dalam proses desain. Di sisi lain, orisinalitas desain arsitektur dibangun dari berbagai interpretasi yang terjadi di dalam diri perancang, termasuk pemahaman dalam studi preseden. Mahasiswa arsitektur memiliki keterbatasan dalam mengembangkan sebuah desain, mengingat mereka memiliki pengalaman yang minim dalam bidang arsitektur dibandingkan dengan para praktisi. Studi preseden dapat dilakukan secara terorganisir namun dapat juga dilakukan secara tidak sadar. Sangatlah penting untuk mengetahui peran studi preseden dalam proses desain dan melihatnya sebagai sebuah design knowledge secara keseluruhan.
Penelitian ini didasarkan pada proses yang dialami oleh mahasiswa arsitektur ketika merancang. Penelitian ini menggunakan metode campuran konvergen, yang terdiri dari dua strategi yang bekerja secara bersamaan. Strategi pertama bertujuan untuk mengumpulkan data tentang aspek arsitektural dari preseden dan mengetahui pengaruh preseden terhadap proses desain dengan menggunakan penelitian korelasional. Tahap ini menggunakan kuesioner yang disebarkan ke universitas dengan akreditasi program studi arsitektur A. Strategi kedua, grounded theory, mengeksplorasi proses desain yang dilakukan oleh mahasiswa terhadap preseden dan proses desain, yang dilakukan dengan studi kasus pada studio arsitektur. Stategi kedua dilakukan secara periodik, sesuai dengan timeline studio mahasiswa.
Terdapat beberapa poin ditemukan dalam penelitian ini berdasarkan pertanyaan penelitian. Aspek arsitektural yang paling banyak dicari dari preseden dapat dilihat dari perangkat desain yang dipilih oleh mahasiswa. Denah dan tampak merupakan alat desain yang paling berpengaruh dari preseden terhadap proses desain. Oleh karena itu, aspek arsitektural yang dicari oleh mahasiswa sebagian besar adalah mengenai penataan ruang dan ekspresi bangunan. Penelitian ini juga menemukan proses eksplorasi preseden yang terjadi pada tahap pra desain, desain, dan pasca desain. Preseden yang digunakan juga bukan sebagai pengetahuan tunggal tetapi juga akan tersimpan secara tidak sadar di kognisi perancang. Penelitian ini menyumbangkan ide baru dalam mengembangkan teori arsitektur terutama teori prosedural design knowledge, thinking, dan proses desain.
===================================================================================================================================
Disseminating information about architecture is a distinct advantage in seeking design inspiration, thus setting a precedent for designers to use in the design process. A precedent is a piece of design knowledge that acts as an input to the design process. On the other hand, the originality of architectural design is built from many interpretations that occur within the designers, including the understanding in the precedent study. Architecture students have limitations in developing a design, considering they have little experience in architecture compared to practitioners. The precedent study may be organized but can be done unconsciously. It is essential to figure out the role of precedent study in the design process and see it as a whole design knowledge.
This research is based on the learning-by-doing experienced by architecture students when designing. This research uses the convergent mixed method, consisting of two simultaneously working strategies. The first strategy aims to collect initial data about the architectural aspect of precedent and figure out the influence of precedent on to design process using correlational research. This stage uses a questionnaire distributed to several universities with A-grade architecture course accreditation. The second strategy, grounded theory, conducts in-depth research to explore the design transformation made by the students toward the precedent and design process, which is conducted with a study case of one architecture studio. Therefore, the second strategy be done periodically, based on the design process timeline of the students.
There are some points that found in this research based on the research question. The most looking for architectural aspects from precedents can be seen from the design tools chosen by the students. Plan and elevation are the most influential design tools of the precedent toward the design process. Therefore, the architectural aspects the students seek are mostly about spatial arrangement and building expression. The research also found about the exploration process of precedent that occur in the pre-design, design, and post-design stage. The precedents are used not as a single knowledge but also unconsciously remain in the designer’s cognition. Therefore, the role of precedent study as design knowledge influences the students in the whole design process. The findings contribute new ideas in developing architectural theory, mainly the procedural theory of design knowledge, thinking, and process.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Architecture students, design knowledge, design process, precedent study
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture
N Fine Arts > NA Architecture > NA2728 Architectural design--Data processing
N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Hana Ardina Putri Pakiding
Date Deposited: 05 Aug 2023 03:28
Last Modified: 05 Aug 2023 03:28
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102396

Actions (login required)

View Item View Item