Dampak Penggunaan Air Lubrication System Terhadap Pengurangan Hambatan Pada Kapal Tongkang

Ghanim, Abid (2023) Dampak Penggunaan Air Lubrication System Terhadap Pengurangan Hambatan Pada Kapal Tongkang. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211940000078_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04211940000078_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Pada penelitian ini akan dilakukan percobaan sederhana berupa pembuatan dan melaksanakan implementasi dari percobaan untuk menentukan efek pelumasan udara untuk mengurangi gesekan resistensi pada bottom kapal. Resistensi gesekan adalah salah satu yang utama berpengaruh dalam menentukan kebutuhan tenaga untuk menggerakkan kapal. Ini gesekan terjadi karena ada dua media yang saling bergesekan lainnya yaitu bottom dan air. Sistem Pelumasan Udara adalah sebuah sistem tambahan yang digunakan untuk mengurangi hambatan gesekan. Dengan memperangkap udara di bagian bawah bottom; ini dilakukan untuk mengurangi gesekan antara bottom kapal dengan air. Bottom kapal akan memiliki cekungan sebesar 2mm untuk memperangkap udara. Towing test dilakukan pada kapal model yang tidak menggunakan bottom normal dan model kapal menggunakan bottom cekung. Model Speed saat ditarik bobot 1 kg, bila menggunakan bottom normal kecepatannya adalah 0,88 m/s, bandingkan dengan kecepatan saat menggunakan model bottom cekung adalah 0,94 m/s. Dari hasil perhitungan di temukan bahwa . Kapal dengan cekungan 2mm memiliki kecepatan 5,0135 m/s pada tahanan 13473,08242 N sedangkan kapal dengan bottom normal memiliki kecapatan 4,9687 m/s. Bubble dapat menurunkan tahanan pada model pada saat tahanan diatas 4,06 N dan kecepatan model 0,634 m/s.
=================================================================================================================================
In this research a simple experiment will be carried out in the form of making and carrying out the implementation of an experiment to determine the effect of air lubrication to reduce resistance friction on the bottom of the ship. Friction resistance is one of the main influences in determining the power required to move the ship. This friction occurs because there are two other media that rub against each other, namely the bottom and water. Air Lubrication System is an additional system used to reduce friction resistance. By trapping air at the bottom; This is done to reduce friction between the bottom of the ship and the water. The bottom of the ship will have a 2mm depression to trap air. Towing tests are carried out on ship models that do not use a normal bottom and ship models that use a concave bottom. The Speed model when towed with a weight of 1 kg, when using a normal bottom the speed is 0.88 m/s, compared to the speed when using a concave bottom model which is 0.94 m/s. From the calculation results it was found that . A ship with a 2mm depression has a speed of 5.0135 m/s at a resistance of 13473.08242 N while a ship with a normal bottom has a speed of 4.9687 m/s. Bubbles can reduce the resistance of the model when the resistance is above 4.06 N and the model speed is 0.634 m/s.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Air Lubrication, Tahanan Kapal, Towing Test
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM161 Ships--Hydrodynamics
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM751 Resistance and propulsion of ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Abid Ghanim
Date Deposited: 20 Nov 2023 08:30
Last Modified: 20 Nov 2023 08:30
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102410

Actions (login required)

View Item View Item