Desain Perkuatan Tanah Timbunan Dengan Geotextile Pada Proyek Pembangunan Ruas Jalan Tol Pasuruan - Probolinggo Seksi 4

Ishak, Ishak (2023) Desain Perkuatan Tanah Timbunan Dengan Geotextile Pada Proyek Pembangunan Ruas Jalan Tol Pasuruan - Probolinggo Seksi 4. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10111910010058-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10111910010058-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Dalam proyek pembangunan jalan tol, tanah timbunan menjadi elemen penting yang perlu diperhatikan. Kekuatan dan stabilitas tanah timbunan sangat penting, terutama untuk memastikan faktor keamanan dalam desain timbunan. Salah satu solusi yang dapat digunakan untuk meningkatkan kekuatan dan stabilitas tanah timbunan adalah penggunaan geotextile. Geotextile merupakan material tekstil yang digunakan dalam rekayasa geoteknik untuk memperbaiki sifat-sifat tanah dan meningkatkan performa struktur tanah. Penggunaan geotextile memiliki peran meningkatkan daya dukung dan mengontrol erosi tanah timbunan. Pada proyek pembangunan Ruas Jalan Tol Pasuruan - Probolinggo Seksi 4, faktor keamanan menjadi kritis dan kelongsoran tanah menjadi masalah potensial yang harus diatasi. Oleh karena itu, penggunaan geotextile menjadi penting karena memberikan perkuatan ekstra pada tanah timbunan, meningkatkan kekuatan dan stabilitasnya, serta mengurangi risiko kelongsoran. Melalui analisis menggunakan program bantu Geoslope, penelitian ini bertujuan untuk menguji dan memvalidasi efektivitas penggunaan geotextile dalam proyek pembangunan Ruas Jalan Tol Pasuruan - Probolinggo Seksi 4. Pada proyek ini, metode pengerjaan yang akan digunakan melibatkan dua langkah utama. Zona 1 akan mengalami perbaikan tanah dasar dengan menggunakan metode PVD dan Zona 2 dengan metode replacement. Selanjutnya, perkuatan lereng timbunan akan dilakukan menggunakan geotextile dengan pendekatan perhitungan manual dan juga menggunakan software Geoslope. Pada kondisi eksisting, faktor keamanan lereng tanpa menggunakan perkuatan geotextile memiliki variasi Safety Factor (SF) antara 0.9 hingga 1.4. Namun, agar mencapai tingkat keamanan yang memadai, disarankan agar faktor keamanan lereng minimal mencapai 1.5. Dalam usaha untuk meningkatkan keamanan lereng tersebut, penggunaan geotextile dapat menjadi solusi yang efektif. Geotextile dapat diklasifikasikan menjadi lima zona dengan pembagian yang berbeda, dengan tujuan untuk mengoptimalkan perkuatan lereng dan meningkatkan faktor keamanan. Pemasangan geotextile yang dipakai adalah Unggultex H UW20H, lalu pada Zona 1 menggunakan 1 lapis geotextile sebagai separator antara tanah dasar dengan timbunan lalu pada Zona 2, Zona 3, dan Zona 5 menggunakan 1 lapis geotextile. Untuk Zona 4 menggunakan 2 lapis geotextile dengan jarak vertikal 0,2 meter.
Kata Kunci: Jalan Tol, Timbunan, Geoslope, Faktor Keamanan, Geotextile
===============================================================================================================================
In toll road construction projects, embankment soil is an important element that needs attention. The strength and stability of the embankment soil are very important,
especially to ensure the factor of safety in the embankment design. One of the solutions that can be used to increase the strength and stability of embankments is the use of geotextiles. Geotextile is a textile material used in geotechnical engineering to improve soil properties and improve soil structural performance. The use of geotextile has advantages, including the ability to increase the bearing capacity and control erosion of the embankment soil. In the Pasuruan - Probolinggo Toll Road Section 4 development project, the safety factor becomes critical and landslides become a potential problem that must be addressed. In this context, the use of geotextile is important because it provides extra reinforcement to the embankment, increases its strength and stability, and reduces the risk of landslides. Through analysis using the Geoslope assist program, this study aims to test and validate the effectiveness of using geotextiles in the Pasuruan - Probolinggo Toll Road Section 4 development project. In this project, the working method to be used involves two main steps. Zone 1 will experience subgrade improvement using the PVD method and zone 2 using the Replacement method. Furthermore, embankment slope reinforcement will be carried out using geotextile with a manual calculation approach and also using Geoslope software. In the existing situation, the safety factor of the slope without using geotextile reinforcement has a variation of the Safety Factor (SF) between 0.9 to 1.4. However, to achieve an adequate level of safety, it is recommended that the slope safety factor be at least 1.5. To increase the safety of these slopes, the use of geotextiles can be an effective solution. Geotextiles can be classified into five zones with different divisions, to optimize slope reinforcement and increase the safety factor. The installation of geotextile used was Unggultex H UW20H, then in Zone 1 using one layer of geotextile as a separator between the subgrade and embankment then in Zone 2, Zone 3, and Zone 5 using one layer of geotextile, for Zone 4 using two layers of geotextile with a vertical distance of 0.2 meters.
Keywords: Toll Road, Embankment, Safety Factor, Geotextile

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Jalan Tol, Timbunan, Geoslope, Faktor Keamanan, Geotextile, Toll Road, Embankment, Safety Factor, Geotextile
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA455.S6 Soil (Materials of engineering and construction)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA749 Soil stabilization
Divisions: Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D4)
Depositing User: Ishak Ishak
Date Deposited: 05 Aug 2023 07:15
Last Modified: 05 Aug 2023 07:18
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102600

Actions (login required)

View Item View Item