Evaluasi Penerimaan Teknologi pada Aplikasi Komunikasi dan Kolaborasi dengan Menggunakan Technology Acceptance Model (TAM) (Studi Kasus : Aplikasi Discord)

Irhas, Usnuddin (2023) Evaluasi Penerimaan Teknologi pada Aplikasi Komunikasi dan Kolaborasi dengan Menggunakan Technology Acceptance Model (TAM) (Studi Kasus : Aplikasi Discord). Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6010212002-Master_Thesis.pdf] Text
6010212002-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Perkembangan teknologi telah membawa perubahan ke dalam aspek kehidupan manusia. Semenjak Covid-19 banyak aplikasi yang muncul serta digunakan oleh masyarakat dalam segala aktivitas. Banyaknya aplikasi media sosial yang ada, tidak semua aplikasi media sosial tersebut dapat diterima oleh masyarakat. Aplikasi dapat diterima oleh pengguna karena aplikasi tersebut dapat membantu dalam koordinasi pekerjaan pengguna. Oleh karen itu perlu diketahui aplikasi seperti apa yang diinginkan oleh masyarakat. Sehingga dilakukan penelitian ini dengan tujuan untuk mengetahui faktor-faktor yang dapat mempengaruhi penerimaan suatu aplikasi. Untuk mengetahui faktor-faktor tersebut perlu dilakukan pemodelan dengan Technology Acceptance Model (TAM) yang merupakan suatu teori yang digunakan untuk menganalisis serta menentukan faktor-faktor yang berpengaruh terhadap penerimaan suatu teknologi. Selain itu menggunakan metode Structural Equation Modelling (SEM) dan Partial Least Square (PLS) untuk pengujian dan analisis terhadap model penerimaan yang di uji. Hasil dari pengujian yang dilakukan dari 23 hipotesis terdapat 12 hipotesis yang diterima dengan nilai t-tes > 1,96 serta nilai p-value < 0,05 dan terdapat 11 hipotesis yang ditolak dengan nilai t-tes < 1,96 serta nilai p-value > 0,05. Faktor-faktor yang mempengaruhi dalam penerimaan apalikasi yaitu System Quality (SQ), Information Quality (IQ), Enjoyment (ENJ), Accesbility (ACC), Computer Playfulness (CP), Perceived Usefulness (PU), Perceived Ease of Use (PEOU), Curiosity (CU), Behavior Intention to Use (BI), dan Actual Use (AU). Berdasarkan hasil diperoleh kesimpulan bahwa pengguna menginginkan aplikasi yang memberikan kemudahan dalam menginstal dan registrasi akun, informasi mudah diperoleh, akurat, lengkap, informasi terbaru, nyama dan menyenangkan saat digunakan, dapat mengakses kapan saja dan dimana saja dengan menggunakan berbagai perangkat elektronik (smartphone, laptop, tablet), mudah digunakan dan dimengerti, tidak memerlukan banyak tenaga, membantu dalam menyelesaikan atau koordinasi pekerkajan (meningkatkan), dan membuat penasaran.
===============================================================================================================================
Technological developments have brought changes to aspects of human life. Since Covid-19, many applications have emerged and are used by the community in all activities. The number of social media applications that exist, not all of these social media applications can be accepted by the public. Applications can be accepted by users because these applications can assist in coordinating user work. Therefore it is necessary to know what kind of application the community wants. So this research was conducted with the aim of knowing the factors that can influence the acceptance of an application. To find out these factors, it is necessary to do modeling with the Technology Acceptance Model (TAM), which is a theory used to analyze and determine the factors that influence the acceptance of a technology. In addition, using the Structural Equation Modeling (SEM) and Partial Least Square (PLS) methods for testing and analyzing the acceptance of the model being tested. The results of the tests carried out from 23 hypotheses were 12 hypotheses that were accepted with a t-test value > 1.96 and a p-value <0.05 and there were 11 hypotheses that were rejected with a t-test value < 1.96 and a p-value >0.05. The factors that influence application acceptance are System Quality (SQ), Information Quality (IQ), Enjoyment (ENJ), Accessibility (ACC), Computer Playing (CP), Perceived Usability (PU), Perceived Ease of Use (PEOU), Curiosity (CU), Behavior Intention to Use (BI), and Actual Use (AU). Based on the results it is concluded that users want an application that makes it easy to install and register an account, information is easy to obtain, accurate, complete, the latest information, convenient and fun to use, can access anytime and anywhere using various electronic devices (smartphones, laptops, tablets), easy to use and understand, doesn't require much effort, helps in completing or coordinating work (improving), and intrigues.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Teknologi, Aplikasi, Technology Acceptance Model (TAM), Structural Equation Modelling (SEM), dan Partial Least Square (PLS).
Subjects: Q Science > QP Physiology > QP34.5 Human engineering
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Usnuddin Irhas
Date Deposited: 05 Aug 2023 15:06
Last Modified: 05 Aug 2023 15:06
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102607

Actions (login required)

View Item View Item