Thandava, I Wayan Attita Dharma (2023) Analisis Pengaruh Penambahan Combined Wedge-Flap Pada Kapal Patroli. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04211940000066_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 September 2025. Download (6MB) | Request a copy |
Abstract
Indonesia memiliki laut terluas di dunia dan penting untuk menjaga kedaulatannya. Untuk memperkuat armada laut, perlu dilakukan pengembangan dan peningkatan kualitas kapal. Kapal cepat memiliki tahanan kapal yang besar akibat kecepatannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengurangi tahanan gelombang pada Kapal Patroli Lepas Pantai dengan menambahkan Combined Wedge-Flap. Alat ini terpasang pada bagian buritan di bawah transom kapal. Pada penelitian ini akan disimulasikan berbagai variasi dengan metode CFD menggunakan aplikasi NUMECA Fine Marine. Parameter dimensi dari CWF yang divariasikan adalah sudut pemasangan, panjang flap dan lebar CWF. Total variasi yang akan disimulasikan adalah 20 variasi. Selain itu, combined wedge-flap disimulasikan pada Fn 0.32, Fn 0.38 dan Fn 0.43. Hasil simulasi menunjukan bahwa variasi CWF 16 dengan parameter dimensi sudut pemasangan 2 °, panjang flap 2% Lpp dan lebar wedge-flap 5 meter, merupakan variasi yang mampu mengurangi kebutuhan daya terbaik yaitu sebesar -1.72% atau 14,8kW pada Fn 0.32, mengurangi 27.4 kW atau 2.16% pada Fn 0.38, dan 104.4 kW atau 4.1% pada Fn 0.43 dari BHP barehull. Pada penelitian ini, dianalisis perubahan sudut trim akibat pemasangan CWF hasilnya menunjukan perubahan sudut cukup kecil di kedua kecepatan kapal. Disimpulkan bahwa, semakin besar sudut pemasangan CWF semakin besar tahanan yang dihasilkan. Untuk panjang flap, jika dipasangkan dengan sudut yang sesuai, maka panjang flap yang lebih panjang mampu mengurangi tahanan lebih baik, tetapi jika dipasangan dengan sudut yang tidak sesuai, maka flap yang lebih panjang akan menambah tahanan lebih besar. Selain itu, pemasangan CWF juga dipengaruhi oleh kecepatan kapal, semakin tinggi kecepatan kapal semakin besar pengurangan tahanannya.
=====================================================================================================================================
Indonesia has the largest maritime territory in the world and it is important to safeguard its sovereignty. To strengthen the naval fleet, it is necessary to develop and improve the quality of ships. Fast vessels experience significant resistance due to their high speeds. This research aims to reduce wave resistance on Offshore Patrol Vessels by adding a Combined Wedge-Flap (CWF). This device is installed on the stern below the transom of the ship. The study utilizes Computational Fluid Dynamics (CFD) simulations using the NUMECA Fine Marine software to investigate various CWF variations. The dimensional parameters of the CWF that are varied include the installation angle, flap length, and wedge-flap width. A total of 20 variations are simulated. Additionally, the CWF is simulated at Fn 0.32, Fn 0.38, and Fn 0.43. The simulation results show that CWF variation 16 with an installation angle of 2°, flap length of 2% Lpp, and wedge-flap width of 5 meters achieves the best reduction in power requirement. It reduces power by -1.72% or 14.8 kW at Fn 0.32, 27.4 kW or 2.16% at Fn 0.38, and 104.4 kW or 4.1% at Fn 0.43 compared to barehull BHP. The analysis of trim angle changes due to CWF installation shows that there is only a small change in trim angle at both vessel speeds. In conclusion, a larger installation angle of the CWF results in increased resistance. For flap length, a longer flap can reduce resistance better if paired with the appropriate installation angle, but if paired with an unsuitable angle, a longer flap may increase resistance. Furthermore, the installation of the CWF is also influenced by vessel speed, with higher speeds resulting in greater resistance reduction.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | CFD, Combined Wedge-Flap, Kapal Patrol, Tahanan, Trim, Patrol Ship, Resistance. |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM751 Resistance and propulsion of ships |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | I Wayan Attita Dharma Thandava |
Date Deposited: | 31 Aug 2023 04:34 |
Last Modified: | 31 Aug 2023 04:34 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/102700 |
Actions (login required)
View Item |