Efektivitas Penggunaan Aplikasi Duolingo dalam Pembelajaran Bahasa Asing dengan Menggunakan Metode Electroencephalography (EEG)

Haryono, Lidiya Berliana Ayu (2023) Efektivitas Penggunaan Aplikasi Duolingo dalam Pembelajaran Bahasa Asing dengan Menggunakan Metode Electroencephalography (EEG). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411940000192-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02411940000192-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Mobile Assisted Language Learning (MALL) adalah salah satu cara untuk mengembangkan praktik pengajaran Bahasa. Kelebihan MALL yaitu dapat menggunakan aplikasi pembelajaran Bahasa dimana saja dan kapan saja. Pembelajaran yang menarik dan interaktif seperti adanya animasi, gambar-gambar, dan suara mampu menyampaikan informasi dan meningkatkan ingatan dalam belajar karena mudah ditangkap dan secara fisiologis mampu meningkatkan kepekaan manusia dalam menggunakan inderanya. Selain itu, aplikasi pembelajaran dapat dikatakan baik dan efektif harus mampu membuktikan bahwa aplikasi tersebut dapat meningkatkan hasil belajar penggunanya dan mampu membantu konsentrasi yang baik dalam menggunakan aplikasi belajar. Aplikasi Duolingo merupakan salah satu aplikasi pembelajaran Bahasa asing yang popular dengan 26 Bahasa yang dapat dipelajari oleh masyarakat seluruh dunia. Beberapa research mengatakan bahwa aplikasi Duolingo adalah aplikasi yang efektif untuk belajar Bahasa asing. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat konsetrasi dan hasil belajar pengguna dalam menggunakan fitur pada aplikasi Duolingo menggunakan electroencephalography (EEG) dan learning curve method untuk membuktikan bahwa aplikasi Duolingo adalah aplikasi yang efektif untuk meningkatkan keterampilan Bahasa asing dalam hal konsentrasi dan hasil belajar. Penelitian ini akan membagi empat kelompok responden yang memiliki treatment task berbeda-beda. Dimana variabel independen yang digunakan yaitu tipe user (active user dan novice user) dan frekuensi pengerjaan (1 hari dan 3 hari). Responden akan menyelesaikan 5 lesson dari aplikasi duolingo yang dibagi menjadi dua kategori tugas yang harus dilakukan yaitu EEG task (mengerjakan lesson dengan menggunakan alat EEG) dan take home task (mengerjakan lesson secara mandiri). Hasil dari penelitian ini yaitu menjelaskan bahwa aplikasi Duolingo merupakan aplikasi yang efektif sebagai aplikasi pembelajaran bahasa asing berdasarkan tingkat konsentrasi dan hasil belajar pengguna. Dimana hasil EEG menjelaskan bahwa nilai relative power alpha dan beta mengalami kenaikan, sedangkan nilai relative powe gamma mengalami penurunan. Berdasarkan hasil pengerjaan score, pengguna active dan novice memiliki peningkatan, namun terdapat perbedaan hasil score pada frekuensi pengerjaan tugas setiap hari dan tiga hari. Pengguna lebih direkomendasikan untuk menggunakan aplikasi Duolingo setiap hari agar memberikan hasil belajar yang baik. Selaras dengan hasil EEG, pada hasil UEQ menunjukkan bahwa keseluruhan skala UEQ termasuk dalam kategori excellent dengan skala terbesar yaitu daya tarik.
=================================================================================================================================
Mobile Assisted Language Learning (MALL) is one way to develop language teaching practices. The advantage of MALL is that we can use language learning applications anywhere and anytime. Interesting and interactive learning such as animation, images, and sound can convey information and improve the memory in learning because it is easy to capture and physiologically can increase human sensitivity in using their senses. In addition, learning applications can be good and effective must be able to prove that the application can improve the learning outcomes of its users and be able to provide good concentration in using learning applications. Duolingo application is one of the popular foreign language learning applications with 26 languages that can be learned by people around the world. Duolingo has 5 learning methods developed in its application, namely learning by doing, learning in a personalized way, focusing on what matters, staying motivated, and feeling delight. Some research says that the Duolingo application is an effective application for learning foreign languages. This study aims to determine the level of concentration and user performance results in using features on the Duolingo application using electroencephalography (EEG) and the learning curve method to prove that the Duolingo application is an effective application for improving foreign language skills. This study will divide into 4 groups of respondents who have different treatment tasks. Where the independent variables used are the type of user (active user and novice user) and the frequency of processing (1 day and 3 days). Respondents will complete 5 lessons from the Duolingo application which are divided into two categories of tasks that must be carried out, namely EEG tasks (work on lessons using EEG tools) and take home tasks (work on lessons independently). Where there are two tasks that must be done by each respondent, namely the EEG task and the take home task. The expected results of this study are to provide information on the level of concentration and learning outcomes of foreign language application users and provide recommendations to developers regarding good foreign language applications. The EEG results explain that the relative value of alpha and beta power has increased, while the relative value of gamma power has decreased. Based on the results of the active and novice users scores, there was an increase, but there were differences in the score results in the frequency of doing assignments every day and three days. It is recommended that users use the Duolingo application every day to provide good learning results. In line with the EEG results, the UEQ results show that the entire UEQ scale is included in the excellent category with the largest scale, namely attractiveness.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Duolingo, Effective, Electroencephalograph, Concentration, Learning curve
Subjects: L Education > L Education (General)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA1573 Detectors. Sensors
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA167.5 Neurotechnology. Neuroadaptive systems
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Lidiya Berliana Ayu Haryono
Date Deposited: 06 Sep 2023 08:06
Last Modified: 06 Sep 2023 08:06
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102749

Actions (login required)

View Item View Item