Strategi Permainan Katla Menggunakan Satisfiability Modulo Theory

Andari, Meilia Tri (2023) Strategi Permainan Katla Menggunakan Satisfiability Modulo Theory. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 06111940000082-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
06111940000082-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Katla adalah jenis permainan berbasis website yang dikembangkan oleh Fatih Khalifa pada awal tahun 2022. Tujuan utama dari permainan ini adalah untuk mengisi kotak kosong yang tersedia sehingga membentuk satu kata baku bahasa Indonesia (KBBI). Pada awal permainan, tersedia 6 x 5 kotak kosong yang harus diisi dengan huruf sesuai ejaan kata baku. Tidak ada aturan spesifik dalam jumlah penggunaan huruf, namun sistem dari permainan ini adalah hanya dapat dimainkan satu kali dalam sehari. Informasi yang didapatkan dari setiap tebakan kata menjadi sebuah tantangan tersendiri untuk menyelesaikan permainan. Terdapat 6 kesempatan tebakan kata baku sehingga pemilihan kata harus benar-benar diperhitungkan. Permainan Katla terbilang cukup baru sehingga masih sedikit strategi dalam penyelesaian permainan ini. Salah satu metode yang dapat digunakan dalam penyusunan strategi permainan ini adalah Satisfiability Modulo Theory (SMT). Pada penelitian tugas akhir ini, akan dilakukan penyusunan suatu strategi penyelesaian permainan Katla dengan menerapkan metode Satisfiability Modulo Theory dengan menggunakan tools z3. Bahasa Python digunakan dalam penyusunan strategi permainan ini. Berdasarkan eksperimen strategi yang dilakukan, metode satisfiability modulo theory mampu menyusun strategi untuk menyelesaikan permainan Katla secara efektif dengan tingkat keberhasilan tertinggi pada salah satu strategi adalah 98.7%.
=================================================================================================================================
Katla is a web-based game developed by Fatih Khalifa in early 2022. The main objective of the game is to fill in the empty boxes to form a standard Indonesian word (KBBI). At the start of the game, there are 6 x 5 empty boxes that must be filled with letters according to the spelling of the standard word. There is no specific rule for the number of letters used, but the system of this game is that it can only be played once a day. The information gained from each word guess becomes a challenge to complete the game. There are 6 chances to guess the standard word so the selection of words must be really calculated. Katla game is quite new so there are still few strategies in solving this game. One method that can be used in strategizing this game is the Satisfiability Modulo Theory (SMT). In this final project research, a strategy for solving the Katla game by applying the SMT method using z3. The Python language is used in the development of this game strategy. Based on the strategy experiments conducted, the satisfiability modulo theory method is able to devise strategies to solve the Katla game effectively with the highest success rate on one of the strategies being 98.7%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Satisfiability Modulo Theory, Strategy, Game, Katla, z3; Satisfiability Modulo Theory, Strategi, Permainan, Katla, z3,
Subjects: Q Science
Q Science > QA Mathematics
Q Science > QA Mathematics > QA159 Algebra
Divisions: Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Mathematics > 44201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Meilia Tri Andari
Date Deposited: 15 Sep 2023 06:48
Last Modified: 15 Sep 2023 06:48
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102789

Actions (login required)

View Item View Item