Strategi Inovasi: Peningkatan Pembelajaran Produk Aplikasi Perbankan Dengan Adaptive Onboarding Pages

Pratama, Cipta (2023) Strategi Inovasi: Peningkatan Pembelajaran Produk Aplikasi Perbankan Dengan Adaptive Onboarding Pages. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6047212045-Master_Thesis.pdf] Text
6047212045-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (4MB)

Abstract

Literasi dan inklusi keuangan merupakan dua indikator penting terhadap tingkat pertumbuhan dan stabilitas ekonomi suatu negara. Indonesia memerlukan peningkatan signifikan untuk literasi finansial. Pemerintah Indonesia membuat program nasional untuk meningkatkan kedua indikator tersebut. Namun implementasi dari lembaga keuangan belum mengoptimalkan perkembangan teknologi. Selain itu, kenyataan bahwa tiap orang memiliki perbedaan dalam pengetahuan, latar belakang, gaya hidup serta kepentingan masih belum menjadi pertimbangan. Metodologi user-centered design menggunakan perbedaan yang ada sebagai acuan dalam pembuatan produk yang tepat bagi pengguna. Namun dalam adopsi produk, masih terdapat gap antara pengertian cara kerja dengan pemahaman fungsi sebagai solusi praktis. Dengan menggunakan pendekatan adaptif di aplikasi, cara penjelasan fitur dapat dipersonalisasikan oleh sistem sesuai konteks awal untuk membantu pengenalan, tapi juga bisa disesuaikan lagi kedepannya berdasarkan kesulitan yang dihadapi dan perkembangan masing-masing pengguna. Riset ini menggunakan 5-stage Design Thinking process dan dipadukan dengan metodologi yang dianjurkan dalam IDEO’s Design Kit sebagai panduan dalam mencari indikator relevan bagi personalisasi konten. Dari 89 in-depth interviews, focus group discussion, dan 96 social listenings, kami menemukan bahwa tahapan kehidupan merupakan indikator utama dalam menentukan jenis produk keuangan yang dibutuhkan pengguna. Dalam riset ini dihasilkan tiga jenis adaptasi onboarding dengan menggunakan kasus penggunaan sesuai karakteristik dan konteks hasil dari proses berempati dengan target pengguna, yang diuji ke 150 responden dengan metode A/B testing dengan komparasi ke satu tipe generik yang umum. Kami menemukan bahwa kasus penggunaan umum hari-hari masih menjadi preferensi 80% responden, walaupun tidak ditemukan kendala dalam memahami kasus penggunaan spesifik. Orang cenderung memilih sesuatu yang lebih mudah dihadapannya. Namun, dari karakteristik pengguna aktif di Bank Jago, lebih besar kemungkinan menjadi pengguna aktif jika mereka memiliki pengertian tentang kasus penggunaan spesifik dibanding hanya kasus penggunaan umum seperti transfer dan bayar tagihan. Walau riset ini menunjukan perbedaan yang jelas dalam efektifitas pembelajaran konsep produk tabungan dari hasil komparasi A/B test menggunakan metode paired t-Test, riset ini belum menyelidiki pertumbuhan tingkat kemampuan dan efek adaptasi yang berkelanjutan terhadap kemajuan kompetensi pengguna
====================================================================================================================================
Financial literacy and inclusion are critical indicators of a country's financial growth and economic stability. Indonesia needs a significant improvement in financial literacy. The Indonesian government sees this as a pressing issue and has created a national program focused on these two factors. However, most financial institutions' implementation is still skewed towards traditional methods and has yet to utilize the advancement in digital technology. People have different knowledge, background, lifestyle, and priority in life. The user-centered design methodology embraces this diversity and is commonly used to address users' unique needs to provide the best product experience. We saw this as an opportunity to help design an onboarding experience, where there is usually a gap between technical know-how to utilizing solutions in real life. Employing an adaptive approach enables the app system to personalize the onboarding experience based on the initial user context to help introduce new concepts at the start while also having the capability to adapt to the difficulty and growth of each user continuously. This research uses the 5-stage Design Thinking process, complemented by methods found in the IDEO's Design Kit, to guide the process of uncovering relevant indicators for content personalization. From 89 in-depth interviews, a focus group discussion, and 96 social listenings, we have found that life stages are the primary determinant that dictates the type of financial product the user needs. Three new adaptive onboarding experiences were created by empathizing with the target users and determining key characteristics with context for use cases, tested with 150 respondents using the A/B testing method to compare the new approach with a generic one-size-fits-all approach. We found that general day-to-day use cases were still strongly preferred by 80% of the respondents, even if they had no problem understanding specific use cases. People tend to choose whatever is convenient for them at the moment. However, the characteristics of active users in Bank Jago clearly show that specific use cases lead to more active app usage than just generic banking, such as transfer and bill payment. While this research shows a clear difference in the effectiveness of learning new saving product concepts from the A/B testing comparison using paired t-Test method, this research has yet to test the improvement of user's skill and the effect of continuous adaptation to user's growth.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: digital banking, financial literacy, adaptive user interface, learnability of interface, design thinking
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.9.U83 Graphical user interfaces. User interfaces (Computer systems)--Design.
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 61101-Master of Technology Management (MMT)
Depositing User: Cipta Pratama
Date Deposited: 21 Aug 2023 08:28
Last Modified: 21 Aug 2023 08:28
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/103166

Actions (login required)

View Item View Item