Rancang Bangun Model Management Ballast System Pada Kapal Untuk Reduksi Gerak Rolling Kapal

Sulaiman, Suardi Bin (2023) Rancang Bangun Model Management Ballast System Pada Kapal Untuk Reduksi Gerak Rolling Kapal. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111940007001-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04111940007001-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Keselamatan transportasi laut merupakan aspek penting yang harus dipenuhi untuk memastikan keselamatan kapal dan awak kapal. Kecelakaan kapal yang sering terjadi menunjukkan perlunya perbaikan dalam sistem transportasi laut. Salah satu penyebab kecelakaan kapal adalah ketidakstabilan kapal yang mengakibatkan kehilangan keseimbangan dan bahkan tenggelam. Stabilitas kapal dipengaruhi oleh faktor internal dan eksternal, termasuk kelalaian manusia dalam mengamati dan mengatasi ketidakstabilan kapal. Penelitian ini bertujuan untuk merancang dan membuat model management ballast system yang dapat beroperasi secara otomatis sebagai solusi untuk mereduksi gerak rolling kapal. Sistem ini memungkinkan kapal untuk mempertahankan keseimbangan dengan menggunakan aotomatic side ballast tank management dengan memanfaatkan dua tangki ballast sisi (wing) pada kedua sisi kapal. Untuk memaksimalkan kinerja tangki penyeimbang, diperlukan alat pendeteksi roll kapal yang akurat seperti microcontroller, sensor inertial measurement unit sebagai pendeteksi sudut roll kapal dan serangkaian aktuator yaitu relay sebagai saklar penghubung atau pemutus arus tegangan ke motor pompa, di mana motor pompa sebagai aktuator untuk memindahkan air dari sisi starboard ke port atau sebaliknya. Pengujian dilakukan dengan variasi sudut kemiringan kapal sebesar 5o, 10o, dan 15o untuk tanpa dan dengan ballast management. Hasil pengujian menunjukkan bahwa management ballast system mampu mereduksi gerak rolling kapal dengan efektivitas yang berbeda pada setiap variasi sudut. Pada sudut kemiringan 5o, terjadi reduksi gerak rolling sebesar 41.5%. Pada sudut kemiringan 10o, terjadi reduksi gerak rolling sebesar 39.6%, sedangkan pada sudut kemiringan 15o, terjadi reduksi gerak rolling sebesar 41.3%.
=================================================================================================================================
Sea transportation safety is an important aspect that must be met to ensure the safety of ships and crew. Frequent ship accidents indicate the need for improvement in the marine transportation system. One of the causes of ship accidents is the instability of the ship which results in loss of balance and even sinking. Ship stability is influenced by internal and external factors, including human negligence in observing and dealing with ship instability. This study aims to design and manufacture a ballast system management model that can operate automatically as a solution to reduce ship rolling motion. This system allows the ship to maintain balance by using automatic side ballast tank management by utilizing two side ballast tanks (wings) on both sides of the ship. To maximize the performance of balancing tanks, an accurate ship roll detector is needed such as a microcontroller, an inertial measurement unit sensor as a detector for the ship's roll angle and a series of actuators, namely a relay as a connecting switch or voltage circuit breaker to the pump motor, where the pump motor acts as an actuator to move water. from starboard side to port or vice versa. Tests were carried out with variations of the ship's inclination angle of 5o, 10o and 15o for without and with ballast management. The test results show that the ballast management system is able to reduce the ship's rolling motion with different effectiveness at each angle variation. At an angle of 5o, there is a reduction in rolling motion of 41.5%. At an angle of 10o, there is a reduction of rolling motion of 39.6%, while at an angle of 15o, there is a reduction of rolling motion of 41.3%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: pengaturan ballast, Stabilitas, management ballast system, rolling, stability
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM761 Stability of ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Suardi Bin Sulaiman
Date Deposited: 08 Aug 2023 07:38
Last Modified: 08 Aug 2023 07:42
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/103260

Actions (login required)

View Item View Item