Perancangan Desain Ulang Kemasan Produk Serum Lokal Menggunakan Pendekatan Kawaii Design untuk Meningkatkan Afeksi Produk

Khairunnisa, Nisrina Hanun (2023) Perancangan Desain Ulang Kemasan Produk Serum Lokal Menggunakan Pendekatan Kawaii Design untuk Meningkatkan Afeksi Produk. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411940000125-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02411940000125-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Perubahan gaya hidup masyarakat dalam beberapa tahun terakhir dapat dirasakan dari meningkatnya kesadaran pada penggunaan produk kecantikan dan perawatan tubuh. Hal ini dapat dibuktikan dari data yang didapatkan dari Katadata Insight Center (KIC) dimana pada tahun 2019 kategori produk kecantikan meraih persentase 29,1% sebagai produk yang paling sering dibeli pada saat belanja online dan terus meningkat hingga angka 40,1% setelah memasuki pandemi. Peningkatan juga dapat dirasakan pada perkembangan pasar produk Skincare lokal yang sudah dapat menyaingi pasar Skincare impor. Survei yang dilakukan Populix menunjukkan bahwa 54% responden memilih untuk menggunakan produk Skincare lokal dibandingkan produk impor. Meningkatnya minat konsumen pada produk Skincare lokal menyebabkan persaingan antar Skincare lokal juga semakin sengit. Oleh karena itu, tiap-tiap brand harus menggunakan suatu cara untuk menarik perhatian calon konsumen dan mengungguli para pesaingnya. Salah satu cara untuk meningkatkan minat konsumen pada produk adalah dengan menggunakan kemasan produk yang menarik. Hal ini berkaitan dengan faktor emosional dan peningkatan rangsangan visual yang akan dirasakan oleh pelanggan terhadap afeksi produk. Salah satu metode yang dapat digunakan dalam meningkatkan afeksi pada kemasan produk adalah Kansei Engineering. Pendekatan Kawaii design juga akan digunakan untuk mendukung proses redesain kemasan dalam mendapatkan kemasan yang memberikan kesenangan pada konsumen. Tingkat afeksi hasil desain ulang yang sudah dilakukan nantinya akan diukur menggunakan Electroencephalogram (EEG) dengan menangkap gelombang otak yang dipancarkan oleh beberapa responden pada desain kemasan baru.
=================================================================================================================================
Changes in people's lifestyles on the last few years can be felt from the increased awareness of the use of beauty and body care products. This can be proven from the data obtained from the Katadata Insight Center (KIC) where in 2019 the beauty product category won a percentage of 29.1% as the product most frequently purchased when shopping online and continued to increase to 40.1% after entering the pandemic. The increase can also be felt in the development of the local skincare product market which has been able to compete with the imported skincare market. A survey conducted by Populix shows that 54% of respondents prefer to use local skincare products over imported products. Some of the reasons given include affordable prices, product quality that is on par with international products, suitability of benefits, recommendations from influencers or relatives, as well as a form of business in helping local SMEs. The increasing interest of consumers in local skincare products has led to increasingly fierce competition among local skincare. Not a few new products have emerged and are starting to compete for control of the local skincare market in Indonesia. Therefore, each brand must use a method to attract the attention of potential customers and outperform its competitors. One way to increase consumer interest in products is to use attractive product packaging. This is related to emotional factors and increased visual stimulation that will be felt by customers for product affection. One method that can be used to increase affection on product packaging is kansei engineering. The kawaii design approach will also be used to support the packaging redesign process in obtaining packaging that gives pleasure to consumers. The level of affection resulting from the redesign that has been carried out will later be measured using an electroencephalogram (EEG) by capturing the brain waves emitted by several respondents to the new packaging design.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kawaii design, Kansei Engineering, Electroencephalogram, Skincare, Serum
Subjects: T Technology > TS Manufactures > TS195 Packaging
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nisrina Hanun Khairunnisa
Date Deposited: 27 Nov 2023 04:32
Last Modified: 27 Nov 2023 04:32
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/103511

Actions (login required)

View Item View Item