Uji Eksperimen Perbandingan Variasi Rasio Transmisi Akhir Terhadap Unjuk Kerja Pada Sepeda Motor Manual 138 CC Untuk Pemakaian Di Daerah Padat Lalu Lintas

Akbar, Lintang Adeswara (2023) Uji Eksperimen Perbandingan Variasi Rasio Transmisi Akhir Terhadap Unjuk Kerja Pada Sepeda Motor Manual 138 CC Untuk Pemakaian Di Daerah Padat Lalu Lintas. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10211910000042-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10211910000042-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (11MB) | Request a copy

Abstract

Sepeda motor masih menjadi alat transportasi paling popular di Indonesia, khususnya di kota-kota besar seperti Jakarta, Surabaya. Murah dan andal menjadi alasan utama sepeda motor ini digemari masyarakat di Indonesia. Penelitian ini di latar belakangi dari hasil pengamatan dan pengalaman peneliti bahwa pemilihan rasio transmisi sprocket akhir yang pas menjadi sangat penting perannya dalam pemakaian sehari-hari, karena dapat menentukan waktu perjalanan di daerah padat lalu lintas. Pada penelitian ini, penulis melakukan penelitian pada pengaruh perbedaan rasio transmisi sprocket akhir yang digunakan untuk dapat membandingkan perubahan unjuk kerja yang terjadi pada setiap variabel nya. Penelitian ini bertujuan untuk mendapatkan rasio transmisi sprocket akhir yang terbaik, dilihat dari pengujian dan analisa teoritis pada daya, torsi, dan akselerasi 0-60 km/jam. Pada penelitian kali ini pengujian daya dan torsi menggunakan alat dynotest, dan pengujian akselerasi 0-60 km/jam menggunakan alat racebox lap timer, dan pengujian konsumsi bahan bakar menggunakan buret dan alat dynotest. Rasio transimisi sprocket yang diuji yaitu, sprocket belakang (34T, 37T, 40T), dan sprocket depan (14T-15T). Rasio transimisi sprocket dengan unjuk kerja mesin terbaik pada pengujian ini adalah 15T-40T. Dengan daya pengujian sebesar 25652 (W), dan torsi pengujian sebesar 23.43 (Nm), daya teoritis maksimal sebesar 48490 (W), dan torsi teoritis terbesar 40,29 (Nm). Dan juga didukung dengan hasil pengujian konsumsi bahan bakar, mendapatkan hasil 5,8 ml akselerasi 0-60 km/jam selama 5,44 s.
=====================================================================================================================================
Motorcycles are still the most popular means of transportation in Indonesia, especially in big cities such as Jakarta, Surabaya. Cheap and reliable is the main reason this motorcycle is favored by people in Indonesia. This research is based on the results of observations and experience of researchers that the selection of the right final sprocket transmission ratio is very important in daily use, because it can determine travel time in traffic-heavy areas. In this study, the author conducted a study on the effect of differences in the final sprocket transmission ratio which was used to be able to compare changes in performance that occurred in each variable. This study aims to obtain the best final sprocket transmission ratio, judging from theoretical testing and analysis on power, torque, and acceleration from 0-60 km / h. In this study, power and torque testing using a dynotest tool, and testing acceleration from 0-60 km/h using a racebox lap timer tool, and testing fuel consumption using burettes and dynotest tools. The transmission ratios of the sprockets tested were, rear sprocket (34T, 37T, 40T), and front sprocket (14T-15T). The ratio of sprocket transmission with the best engine performance in this test was 15T-40T. With a testing power of 25652 (W), and a test torque of 23.43 (Nm), a maximum theoretical power of 48490 (W), and a maximum theoretical torque of 40.29 (Nm). And also supported by the results of fuel consumption testing, getting the results of 5.8 ml acceleration 0-60 km / h for 5.44 s

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: daya, torsi, akselerasi, rasio transmisi sprocket; power, torque, acceleration, sprocket transmission ratio
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL440 Motorcycles.
T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL445.M369 Motorcycles--Electric equipment--Maintenance and repair.
Divisions: Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering (D4)
Depositing User: Lintang Adeswara Akbar
Date Deposited: 08 Sep 2023 07:40
Last Modified: 08 Sep 2023 07:40
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/103552

Actions (login required)

View Item View Item