Perbaikan Desain Leaf Spring pada Kendaraan Komersil Medium Duty Truck untuk Meningkatkan Durability dengan Menggunakan Finite Element Methode

Kharisma, Primastika Akbar (2023) Perbaikan Desain Leaf Spring pada Kendaraan Komersil Medium Duty Truck untuk Meningkatkan Durability dengan Menggunakan Finite Element Methode. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6007211010-Master_Thesis.pdf] Text
6007211010-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Suspensi leaf spring dirancang untuk mengurangi getaran dan kejut saat kendaraan beroperasi. Bagaimanapun leaf spring mengalami beberapa jenis kerusakan seperti patah atau keleahan, yang dapat mempengaruhi kerja suspensi dan berpotensi mengakibatkan kerusakan ke kendaraan. Pada penelitian ini dilakukan pengembangan desain dengan peningkatan celah chamber di leaf spring sebagai solusi dalam permasalahan. Pengembangan dengan menggunakan pendekatan simulasi dari design mockup leaf spring menggunakan CAE (Computer Aided Design) software dan FEA (Finite Element Analysis). Analisa dengan struktur statik dan dinamik analisis untuk optimasi desain dan mengevaluasi karakteristik kelelahan. Validasi dari modifikasi desain dibuat dalam prototipe yang telah dimodifikasi ketinggian chamber, dan melakukan beberapa pengujian termasuk artikulasi multi body, pembebanan statik, getaran dinamik kendaraan, dan pengujian ketangguhan. Hasil dari penelitian dan pengujian eksperimen akan dibandingkan dengan hasil simulasi untuk memverifikasi desain yang ditujukan. Peleitian ini dapat mengehasilkan peningkatan ketangguhan dan kenyamanan pengendara terhadap leaf spring di kendaraan MDT (medium duty truck). Penelitian ini diharapkan dapat berkontribusi untuk meningkatkan ketahanan leaf spring dengan penambahan celah chamber dengan validasi getaran yang dilakukan pengukuran pada jalan sinusoidal.
=================================================================================================================================
Leaf springs are designed to reduce vibrations and shocks during dynamic operation of vehicles. However, leaf springs can experience various types of damage, such as breakage or fatigue, which can lead to suboptimal suspension performance and potential damage to other vehicle parts. In this research, we explore the possibility of enhancing durability with chamber clearance in leaf springs as a potential design solution to tackle these concerns. The development approach that involves simulation-based design using CAE (Computer Aided Design) software and FEA (Finite Element Analysis). The analysis includes structural and dynamic assessments to optimize the design and evaluate its fatigue characteristics. Validation of the design, confirmation by creating a prototype of the leaf spring with the modified chamber height, and various tests are conducted, including articulation, static load, dynamic, vibration, and durability tests. The results of these tests are compared with simulations to verify the expected design outcomes. The objective is to enhance the durability and driving comfort of leaf springs in commercial vehicles MDT (medium duty truck) model. This study contributes to the durability of leaf spring with potential chamber design with novelty validation vibration measurement on the sinusoidal antisymmetrical roads.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Leaf spring, Finite element, ketahanan, dan kenyamanan
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Primastika Akbar Kharisma
Date Deposited: 08 Aug 2023 04:46
Last Modified: 08 Aug 2023 04:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/103647

Actions (login required)

View Item View Item