Modifikasi Desain Jembatan Besuk Kobokan Di Lumajang Menggunakan Pelengkung Baja Non-Prismatik

Nadiva, Annasia Faza (2023) Modifikasi Desain Jembatan Besuk Kobokan Di Lumajang Menggunakan Pelengkung Baja Non-Prismatik. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10111910010020_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10111910010020_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (16MB) | Request a copy

Abstract

Kejadian erupsi gunung semeru pada tanggal 4 Desember 2021 meruntuhkan Jembatan Besuk Kobokan akibat terjangan lahar dingin. Jembatan ini menghubungkan akses Malang – Lumajang via jalur selatan yang harus terputus sementara, seiring dibangunnya jembatan pengganti. Jembatan ini berada diatas jurang curam akses lahar dingin erupsi semeru dan juga terletak pada Kecamatan Pronojiwo kawasan KRB III (Kawasan Rawan Bencana) yang sering dilanda awan panas, aliran lahar, dan gas vulkanik saat erupsi. Tugas Akhir ini akan merencanakan alternatif desain jembatan baru untuk jalur curah kobokan menggunakan tipe jembatan pelengkung baja lantai bawah dengan bentang jembatan 140 meter. Pemilihan struktur atas jembatan menggunakan pelengkung baja lantai bawah karena jembatan pelengkung pada bentang 140 meter adalah tipe struktur atas yang sering digunakan dan juga dapat menjadi ikon Kota Lumajang karena bentuknya yang aestetik. Pemilihan lantai bawah agar tidak menggangu aliran lahar dingin yang mungkin akan merusak struktur bawah jembatan. Pemilihan elemen non-prismatik dilakukan karena penyesuaian ukuran dimensi terhadap kebutuhan untuk memenuhi beban yang bekerja. Pada jembatan ini juga diterapkan analisis bahaya dan risiko kawasan rawan bencana sehingga menerapkan beban temperatur lahar pada jembatan desain. Dari hasil perhitungan modifikasi desain struktur Jembatan Besuk Kobokan didapatkan konfigurasi profil penampang non-prismatik sebagai berikut; BOX 1200.500.40-BOX 1100.500.40, BOX 1100.500.40-BOX 950.500.50, BOX 950.500.30, BOX 950.500.30-900.500.30, BOX 900.500.30-700.500.40, BOX 700.500.40, BOX 700.500.40-500.500.20, BOX 500.500.20, BOX 500.500.20-400.500.20, BOX 400.500.20, BOX 400.500.20-BOX 350.500.20, dan BOX 350.500.20 dengan profil gelagar dan hanger menggunakan WF. Metode pelaksanaan konstruksi jembatan ini menggunakan balanced cantilever dengan temporary tower.
=================================================================================================================================
The eruption of Mount Semeru on Desember 4, 2021 collapsed the Besuk Kobokan Bridge due to cold lava. This bridge connects Malang to Lumajang access via the southern route, which must be cut off temporarily as a replacement bridge is being built. This bridge is above a steep ravine accessing Semeru's erupting cold lava and is also located in the Pronojiwo District, the KRB III (Disaster Prone Area) area, which is often hit by hot clouds, lava flows, and volcanic gas during eruptions. This final project will plan a new bridge design alternative for the Kobokan bulk line using a steel arch bridge type underfloor with a bridge span of 140 meters. The selection of the superstructure of the bridge using steel arches on the lower floor is because the arch bridge with a span of 140 meters is the type of superstructure that is often used and can also become an icon of Lumajang City because of its aesthetic shape. selection of the lower floor so as not to disturb the flow of cold lava that might damage the structure under the bridge. The selection of nonprismatic elements is made because the dimensions have been adjusted to meet the needs of the working load. This bridge also applies hazard and risk analysis to disaster-prone areas so that it applies the lava temperature load to the design bridge. Calculation result of design modification bridge structure have result of steel profile configuratiom of non-prismatic arch member consist of; BOX 1200.500.40-BOX 1100.500.40, BOX 1100.500.40-BOX 950.500.50, BOX 950.500.30, BOX 950.500.30-900.500.30, BOX 900.500.30-700.500.40, BOX 700.500.40, BOX 700.500.40-500.500.20, BOX 500.500.20, BOX 500.500.20-400.500.20, BOX 400.500.20, BOX 400.500.20-BOX 350.500.20, dan BOX 350.500.20 with beam and hangers members are IWF. Bridge Construction methods using balanced cantilever methods with temporary tower.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: Steel Arch Bridges, Non-prismatic Abutments, Foundations, Jembatan Pelengkung Baja, Non-prismatik Abutmen, Pondasi.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: Faculty of Vocational > Civil Infrastructure Engineering (D4)
Depositing User: Annasia Faza Nadiva
Date Deposited: 26 Sep 2023 03:05
Last Modified: 26 Sep 2023 03:05
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/103839

Actions (login required)

View Item View Item