Smart Urban Farming Berbasis Internet of Things dengan Pengendalian Kelembaban Tanah dan Pemberian Pupuk Cair pada Tanaman sawi

Zubaidi, Achmad (2023) Smart Urban Farming Berbasis Internet of Things dengan Pengendalian Kelembaban Tanah dan Pemberian Pupuk Cair pada Tanaman sawi. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10211910000053-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
10211910000053-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Salah satu faktor yang mempengaruhi pertumbuhan tanaman adalah kondisi tanah. Pemberian pupuk cair menjadi solusi dalam mengoptimalkan pertumbuhan tanaman. Selain pemberian pupuk, kelembaban tanah juga menjadi penting bagi pertumbuhan tanaman. Tanah yang kelembabannya kurang akan membuat tanaman layu, dan tanah yang kelembabannya berlebih akan menyebabkan kadar oksigen di dalam tanah menurun. Oleh karena itu, peneliti membuat alat Smart Urban Farming berbasis IoT untuk menjaga kelembaban tanah. Mikrokontroller yang digunakan adalah ESP32 yang dapat terhubung dengan platform IoT (Thinger.io). Sensor yang digunakan adalah sensor kelembaban tanah (6 item). Cara kerja sistem ini mengadopsi dari CNC Milling dengan menggunakan sumbu X dan sumbu Z. Nilai sensor dibaca oleh pin ADC ESP32 yang selanjutnya dikontrol dan dimonitor oleh thinger.io. Alat ini dapat berjalan secara otomatis atau manual. Input dan Output diuji untuk mengetahui performanya. Pengujian nilai bit soil moisture sensor mempunyai rentang 2091-3998. Pengujian Motor Stepper memperoleh nilai error tetinggi 1,96%. Pengujian waterpump memperoleh hasil 0,05 detik/mililiter. Set point kelembaban tanah yang digunakan pada tanaman sawi adalah 60% dengan batas menyalakan pompa pada kelembaban tanah 55%. Hasil yang didapatkan menunukkan hasil yang baik dengan rentang error mulai 0,03 % - 0,08 %. Dari hasil pengujian smart urban farming memiliki hasil yang baik.
===============================================================================================================================
One of the factors that influence plant growth is soil condition. Providing liquid fertilizer becomes a solution to optimize plant growth. In addition to fertilization, soil moisture is also important for plant growth. Insufficient soil moisture will cause plants to wither, and excessive moisture will lead to a decrease in soil oxygen levels. Therefore, researchers developed an IoT-based Smart Urban Farming device to maintain soil moisture. The microcontroller used is ESP32, which can be connected to the IoT platform (Thinger.io). The sensor used is a soil moisture sensor (6 items). The system's operation adopts the CNC Milling method, using the X and Z axes. The sensor values are read by the ADC pin of ESP32, which is then controlled and monitored by thinger.io. This device can operate automatically or manually. Input and Output are tested to assess its performance. The soil moisture sensor testing yielded a range of 2091-3998 bits. The Stepper motor testing showed the highest error value of 1.96%. The water pump testing obtained a result of 0.05 seconds/milliliter. The set point for soil moisture used in mustard plants is 60%, with the pump turning on at 55% soil moisture. The results show good performance with an error range of 0.03% - 0.08%. The testing results demonstrate that the smart urban farming has performed well.

Item Type: Thesis (Diploma)
Uncontrolled Keywords: CNC Milling, ESP32, IoT, Kelembaban Tanah, Urban Farming, Soil Moisture, Urban Farming
Subjects: S Agriculture > S Agriculture (General) > S633.5 Fertilizers
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ1225 Milling machines numerically controlled
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ213 Automatic control.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK3070 Automatic control
Divisions: Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering
Depositing User: Achmad Zubaidi
Date Deposited: 07 Sep 2023 05:21
Last Modified: 07 Sep 2023 05:21
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104020

Actions (login required)

View Item View Item