Analisis Karakteristik Antena Vivaldi Tapered Slot pada Frekuensi 2,45 GHZ untuk Aplikasi Pencitraan Medis

Hakim, Randy Ivanal (2023) Analisis Karakteristik Antena Vivaldi Tapered Slot pada Frekuensi 2,45 GHZ untuk Aplikasi Pencitraan Medis. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6001211005-Master_Thesis.pdf] Text
6001211005-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Gelombang mikro imaging Pencitraan gelombang merupakan teknik pemindaian medis yang menggunakan radiasi gelombang mikro untuk membuat gambar organ internal dan struktur dalam tubuh. Ini bekerja dengan mengirimkan energi gelombang mikro ke dalam tubuh dan mengukur pantulan, penyebaran, atau absorpsi energi ini saat berinteraksi dengan jaringan. Pengukuran ini kemudian digunakan untuk membuat gambar jaringan. Pemindaian gelombang mikro adalah non-ionizing dan non-invasif, yang membuatnya menjadi pilihan yang lebih aman untuk banyak aplikasi medis. Vivaldi antenna adalah salah satu jenis antena yang dikembangkan dari tipe tapered slot antenna (TSA). Selanjutnya, dilakukan konfigurasi, optimasi, dan simulasi pada desain TSA dan platform circular. Kemudian, TSA dan platform circular difabrikasi jika desain telah sesuai dan dilakukan pengambilan data. Hasil data yang didapat dikonversi menjadi gambar dengan menggunakan algoritma MERIT pada aplikasi MATLAB. Dihasilkan konsistensi dan kecocokan antara hasil pengukuran dan simulasi pada parameter S-parameter dan Voltage standing wave ratio (VSWR). Selain itu, data polarisasi antena juga menunjukkan kemiripan antara hasil simulasi dan fabrikasi. Hasil akhir gambar dari aplikasi pencitraan gelombang mikro juga menunjukkan kemampuan antena dalam mendeteksi dan memetakan objek dengan akurat. Antena gelombang mikro yang difabrikasi siap digunakan dalam aplikasi pencitraan gelombang mikro untuk mendapatkan informasi yang berguna dan akurat tentang objek yang diamati.
================================================================================================================================
Microwave imaging is a medical scanning technique that uses microwave radiation to create images of internal organs and structures within the body. It works by measuring the reflection, scattering, or absorption of the transmitted energy as it interacts with the tissues. These measurements are then used to create images. Microwave imaging is non-ionizing and non-invasive, making it a safer choice for many medical applications. Vivaldi antenna is one type developed from the tapered slot antenna (TSA) design. The TSA design and circular platform were configured, optimized, and simulated. Subsequently, the TSA and circular platform were fabricated, and data acquisition was performed. The acquired data was converted into images using the MERIT algorithm in the MATLAB application. Consistency was observed between the measurement and simulation results for the S-parameter and Voltage standing wave ratio (VSWR) parameters. The Radiation Pattern data showed similarity between the simulation and fabrication results. The final images obtained from the microwave imaging system demonstrated the antenna's detection ability. The fabricated Microwave antennas and systems are ready for use in microwave imaging applications to obtain anomalies in the observed objects.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: MERIT, Pencitraan Medis, platform circular, TSA, MWI
Subjects: Q Science
Q Science > Q Science (General) > Q325.78 Back propagation
Q Science > QC Physics
Q Science > QC Physics > QC631.D29 Electrodynamics.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK7871.6 Antennas (Electronics)
Divisions: Faculty of Science and Data Analytics (SCIENTICS) > Physics > 45101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Randy Ivanal Hakim
Date Deposited: 08 Aug 2023 02:30
Last Modified: 08 Aug 2023 02:30
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104065

Actions (login required)

View Item View Item