Perancangan Sistem Pengukuran Bagian Dalam Lambung Kapal dengan Sensor Ultrasonic

Arubusman, Muhamad Pradipo (2023) Perancangan Sistem Pengukuran Bagian Dalam Lambung Kapal dengan Sensor Ultrasonic. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111840000064-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04111840000064-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Pemerintah Indonesia saat ini sedang aktif melakukan pengumpulan data mengenai kapal yang tidak memiliki gambar teknik yang objektif untuk menggambarkan bentuk dan karakteristik struktural lambung kapal. Pada penelitian ini dibuat sebuah perangkat pengukuran lambung kapal yang menggunakan sensor ultrasonic dan digerakkan menggunakan slider. Perangkat ini akan membantu mendapatkan data dengan lebih efisien dan akurat, karena teknologi ultrasonic memanfaatkan gelombang suara berfrekuensi tinggi untuk mengukur jarak dan memberikan gambaran mendetail mengenai lambung kapal. Tujuan pembuatan sistem ini adalah menghasilkan sebuah sistem sensor ultrasonic yang dapat digunakan sebagai alat pengukur bentuk pada bagian dalam lambung kapal untuk pembuatan linesplan. Pengambilan data penelitian ini menggunakan metode eksperimen untuk mengetahui keakuratan dari alat yang digunakan. Pada sensor ultrasonic dilakukan proses kalibrasi sensor dengan rata- rata kegagalan yang didapatkan adalah 3 %, proses validasi pada tiga objek yang berbeda yaitu objek balok, segitiga, dan objek lambung memiliki chine, didapatkan pada proses validasi dengan objek balok memiliki rata-rata tingkat kegagalan 19 %, pada objek segitiga memiliki rata-rata tingkat kegagalan 15% dan pada objek lambung yang memiliki chine memiliki tingkat kegagalan 27% , tingkat kegagalan dipengaruhi pada tekstur objek serta tingkat kelengkungan objek yang mana data yang didapatkan kurang baik terdapat pada 45° hingga 75°, pada derajat tersebut miliki titik kritis perubahan sudut. Pengukuran bagian dalam lambung kapal pada centerline dibagian geladak kapal objek, pengukuran menggunakan sensor ultrasonic sudut maksimal dari putaran servo yang digunakan adalah 90°, dikarenakan hasil data menggunakan sensor ultrasonic kurang baik maka dilakukan proses interpolasi linier kemudian dilakukan proses visualisasi lambung kapal lalu dibuat tabel offset dan di visualisasikan gambar bodyplan.
====================================================================================================================================
The Indonesian government is currently actively collecting data on ships that do not have objective engineering drawings to describe the shape and structural characteristics of the hull. In this research, a hull measurement device is made using ultrasonic sensors and moved using sliders. This device will help obtain data more efficiently and accurately, because ultrasonic technology utilizes high-frequency sound waves to measure distance and provide a detailed description of the hull. The purpose of making this system is to produce an ultrasonic sensor system that can be used as a measuring tool for the shape of the inside of the hull for lineplan making. This research data collection uses experimental methods to determine the accuracy of the tools used. In the ultrasonic sensor, the sensor calibration process is carried out with the average failure rate obtained is 3%, the validation process on three different objects, namely beam objects, triangles, and hull objects that have chines, is obtained in the validation process with beam objects having an average failure rate of 19%, on triangular objects having an average failure rate of 15% and on hull objects that have chines having a failure rate of 27%, the failure rate is influenced by the texture of the object and the degree of curvature of the object where the data obtained is less good at 45 ° to 75 °, at that degree has a critical point of angle change. Measurement of the inside of the hull at the centerline on the deck of the object ship, measurement using an ultrasonic sensor, the maximum angle of the servo rotation used is 90 °, because the data results using ultrasonic sensors are not good, a linear interpolation process is carried out and then the hull visualization process is carried out then an offset table is made and a bodyplan image is visualized.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Linesplan, Ultrasonic, Pengukuran Linesplan, Ultrasonic, Measurement
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM431 Fishing boats
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhamad Pradipo Arubusman
Date Deposited: 11 Aug 2023 01:20
Last Modified: 11 Aug 2023 01:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104196

Actions (login required)

View Item View Item