Studi Pengaruh Kemiringan Sudut Bracket Terhadap Fatigue Life Pada Kapal Tanker Akibat Beban Gelombang Berdasarkan Common Structural Rules

Aziz, Muhammad (2023) Studi Pengaruh Kemiringan Sudut Bracket Terhadap Fatigue Life Pada Kapal Tanker Akibat Beban Gelombang Berdasarkan Common Structural Rules. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111740000067_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04111740000067_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Saat kapal tanker berlayar banyak faktor yang dapat mempengaruhi kinerja kapal, salah satunya adalah fatigue strength. Kelelahan struktural sangat dipengaruhi oleh pembebanan siklik. Umur kelelahan pada kapal tanker dapat dianalisis menggunakan Common Structural Rules. Analisis dilakukan dengan menggunakan metode elemen hingga dengan fokus pada bracket yang merupakan salah satu komponen yang rawan terjadi kelelahan. Dilakukan variasi pada sudut bracket toes, yaitu: pada kondisi eksisting, 10°, dan 20° dengan fokus untuk mencari nilai tegangan yang berbeda-beda sehingga dengan pendekatan jumlah cycle pada suatu kondisi sehingga dapat ditentukan umur kelelahan pada bracket. Untuk menjaga bentuk bracket saat meshing maka dilakukan variasi pada ukuran mesh bracket, yaitu 600 mm, 200 mm, dan 150 mm. Hasil yang didapat ialah, pada ukuran mesh bracket 600 mm saat kondisi hogging nilai tegangan normal maksimal sebesar 39.301 MPa, kondisi sagging sebesar 52. 435 MPa. Pada ukuran 200 mm nilai tegangan normal maksimal pada beban hogging 37.745 MPa. Sedangkan untuk beban sagging memiliki tegangan normal sebesar 30.987 MPa. Nilai tegangan normal maksimal pada beban hogging dengan ukuran mesh bracket 150 mm adalah 36.014 MPa. Untuk beban sagging tegangan normal maksimal sebesar 30.987 MPa. Umur kelelahan maksimal yang terjadi pada ukuran mesh bracket 600 mm 33.6 tahun, pada kondisi sagging sebesar 55.9 tahun. Umur kelelahan yang terjadi pada bracket dengan ukuran mesh bracket sebesar 200 mm untuk beban hogging adalah 44.17 tahun. Sedangkan untuk beban sagging 51.57 tahun. Umur kelelahan yang terjadi pada bracket dengan ukuran mesh bracket sebesar 150 mm pada beban hogging adalah 275.70 tahun. Sedangkan untuk beban saggingmemiliki Umur lelah sebesar 46.24 tahun.
========================================================================================================================================
When the tanker ship is sailing, there are many factors that can affect its performance, and one of them is fatigue strength. Structural fatigue is greatly influenced by cyclic loading. The fatigue life of the tanker ship can be analyzed using the Common Structural Rules. The analysis is conducted using finite element method with a focus on the bracket, which is one of the components prone to fatigue. Variations are made on the bracket toes angle, namely: existing condition, 10°, and 20°, with the aim to find different stress values. The fatigue life of the bracket is determined using a cycle approach under certain conditions. To maintain the bracket's shape during meshing, variations are also made on the mesh bracket size, namely: 600 mm, 200 mm, and 150 mm. The results show that for the 600 mm mesh bracket size, the maximum normal stress is 39.301 MPa for the hogging condition and 52.435 MPa for the sagging condition. For the 200 mm mesh bracket size, the maximum normal stress under hogging loading is 37.745 MPa, while for the sagging loading, the maximum normal stress is 30.987 MPa. The maximum normal stress for the hogging loading with the 150 mm mesh bracket size is 36.014 MPa, and for the sagging loading, it is 30.987 MPa. The maximum fatigue life for the 600 mm mesh bracket size is 33.6 years under hogging condition, and 55.9 years under sagging condition. For the bracket with the 200 mm mesh bracket size, the fatigue life under hogging loading is 44.17 years, and under sagging loading, it is 51.57 years. For the bracket with the 150 mm mesh bracket size, the fatigue life under hogging loading is 275.70 years, and under sagging loading, it is 46.24 years.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: common structural rules,stress analysis, finite element method, common structural rules, analisa tegangan, metode elemen hingga.
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Aziz
Date Deposited: 11 Aug 2023 01:38
Last Modified: 11 Aug 2023 01:38
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104246

Actions (login required)

View Item View Item