Studi Pengaruh Beban Muatan Terhadap Tegangan pada Geladak Kapal Barge

Limbong, Nathaniel Richard Rupang (2023) Studi Pengaruh Beban Muatan Terhadap Tegangan pada Geladak Kapal Barge. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111940000059-Undergraduated_Thesis.pdf] Text
04111940000059-Undergraduated_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (15MB)

Abstract

Pada proses pemuatan, geladak kapal barge mendapatkan distribusi muatan yang tidak merata. Distirbusi muatan berlebihan akan menyebabkan deformasi pada geladak sehingga mengakibatkan kepecahan struktur. Hal ini diakibatkan oleh distirbusi beban yang tidak merata sehingga momen lengkung kapal menjadi besar. Simulasi yang dilakukan pada tugas akhir ini akan melihat tegangan yang terjadi akibat hasil pemuatan di geladak kapal pada air tenang. Perhitungan akan dibuat secara statis dan memperhatikan hasil sehingga merepresentatif keadaan sebenarnya. Simulasi ini akan memperhatikan tujuh kondisi pemuatan dimana pemuatan satu sampai empat dilakukan dari bagian belakang, sedangkan pemuatan lima sampai tujuh dilakukan dari tengah. Dari hasil simulasi yang dilakukan, didapatkan hasil tegangan maksimal dari kondisi kapal kosong sampai kondisi pemuatan ketujuh. Tegangan di geladak ketika kapal belum diberi muatan sebesar 17,175 Mpa. Untuk kondisi pemuatan satu sampai empat didapatkan nilai tegangan maksimal di geladaksecara berurutan yaitu 38,1902 Mpa, 71,26 Mpa, 96,919 Mpa, dan 78,38 Mpa. Untuk kondisi pemuatan lima sampai tujuh didapatkan nilai tegangan maksimal di geladak secara berurutan yaitu 96,25 Mpa, 111,01 Mpa, dan 96,919 Mpa. Dua hasil pemuatan ini memiliki perbedaan yang besar. Hal ini disebabkan oleh perbedaan distribusi beban yang mengakibatkan nilai bending moment berbeda-beda. Ketika nilai bending moment pada kondisi tertentu besar maka tegangan yang dihasilkan juga besar. Hasil simulasi dapat disimpulan bahwa tegangan semua kondisi pemuatan kapal masih berada dibawah syarat tegangan izin BKI sebesar 174,93 Mpa.
===============================================================================================================================
In the loading process, the barge deck gets an uneven distribution of cargo. Excessive load distribution will cause deformation on the deck resulting in the breakdown of the structure. This is caused by the uneven distribution of the load so that the bending moment of the ship becomes large. The simulation carried out in this final project will see the stress that occurs as a result of loading on the ship's deck in still water. Calculations will be made statically and pay attention to the results so that they are representative of the actual situation. This simulation will pay attention to seven loading conditions where loading one to four is carried out from the rear, while loading five to seven is carried out from the middle. From the simulation results, the maximum stress results are obtained from the empty ship condition to the seventh loading condition. The stress when the ship has not been loaded is 21.446 MPa. For loading conditions one to four, the maximum stress values are obtained sequentially, namely 48.481 Mpa, 95.049 Mpa, 119.04 Mpa and 96.33 Mpa. For five to seven loading conditions, the maximum stress values are obtained sequentially, namely 127.98 MPa, 136.01 MPa and 119.04 MPa. These two loading results have a big difference. This is caused by differences in load distribution resulting in different bending moment values. When the value of the bending moment under certain conditions is large, the resulting stress is also large. The simulation results can be concluded that the stress of all ship loading conditions is still below the BKI allowable stress requirement of 174.93 MPa.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: barge, tegangan, pemuatan, static structural, stress, loading
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nathaniel Richard Rupang Limbong
Date Deposited: 08 Sep 2023 07:13
Last Modified: 08 Sep 2023 07:13
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104368

Actions (login required)

View Item View Item