Analisis Penerimaan Mesin My Grapari Lite Di Grapari Telkomsel Jam Gadang Bukittinggi Menggunakan Metode Technology Acceptance Model

., Sutresno (2023) Analisis Penerimaan Mesin My Grapari Lite Di Grapari Telkomsel Jam Gadang Bukittinggi Menggunakan Metode Technology Acceptance Model. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6047212018-Master_Thesis.pdf] Text
6047212018-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Peran layanan menggunakan Technology Accceptance Model (TAM) menjadi daya tarik untuk pengguna Telkomsel di GraPARI Area Sumatera. Namun, tingginya pengguna belum tentu mencerminkan faktor TAM yang dibutuhkan dan diperlukan strategi keberlanjutan, penelitian ini ditujukan untuk menentukan tingkat prioritas dan strategi TAM tersebut, tahapan diawali dengan distribusi angket yang dianalisis menggunakan Smart Parltial Least Square (Smart PLS) kepada 100 pengguna kemudian dilakukan uji statistik untuk menentukan hipotesa alternatif, selanjutnya dilakukan distribusi angket AHP kepada pimpinan untuk menilai konsistensi dari faktor TAM tersebut. Tingkat penerimaan layanan pada mesin ATM MyGraPARI di Jam Gadang Bukittinggi cukup tinggi. Hal ini terlihat dari nilai korelasi yang positif dan signifikan antara variabel Attitude Toward Using, Behavioral Intention to Use, Actual System Use, Perceived Usefulness, dan Perceived Ease of Use dengan penerimaan layanan MyGraPARI. Selain itu hasil pengujian AHP juga menunjukkan bahwa prioritas utama dalam meningkatkan penerimaan layanan MyGraPARI adalah untuk meningkatkan Attitude Toward Using dengan memperhatikan kualitas layanan dan produk. Selanjutnya memperkenalkan program dan promosi yang menarik bagi pelanggan untuk meningkatkan Behavioral Intention to Use dan memberikan insentif atau reward kepada pelanggan yang aktif menggunakan sistem MyGraPARI. Layanan MyGraPARI juga perlu berfokus untuk meningkatkan manfaat yang diberikan dan memudahkan penggunaannya. Perbaikan layanan dan produk untuk memenuhi kebutuhan dan harapan pelanggan. Meningkatkan pengalaman pengguna dan menyenangkan untuk meningkatkan Actual System Use. Meningkatkan fitur dan edukasi kepada pelanggan tentang cara menggunakan sistem yang optimal dapat meningkatkan Perceived Usefulness. Interaksi antara pelanggan dengan Mesin ATM MyGraPARI dengan panduan penggunaan yang mudah dipahami dapat meningkatkan Perceived Ease of Use. Kebijakan yang konsisten dan berkelanjutan untuk memastikan keberhasilan dalam meningkatkan penggunaan sistem.
====================================================================================================================================
The role of services using the Technology Acceptance Model (TAM) has become an attraction for Telkomsel users in GraPARI areas in Sumatra. However, the high number of users does not necessarily reflect the TAM factors needed, and sustainability strategies are required. This study is aimed at determining the level of priorities and strategies of TAM. The stages begin with the distribution of a questionnaire that is analyzed using Smart Partial Least Square (Smart PLS) to 100 users, followed by a statistical test to determine alternative hypotheses. Subsequently, an AHP questionnaire is distributed to leaders to assess the consistency of these TAM factors. The level of acceptance of services on the MyGraPARI ATM machine at Jam Gadang Bukittinggi is quite high. This is seen from the positive and significant correlation value between the variables Attitude Toward Using, Behavioral Intention to Use, Actual System Use, Perceived Usefulness, and Perceived Ease of Use with the acceptance of MyGraPARI services. In addition, the results of the AHP test also show that the main priority in increasing the acceptance of MyGraPARI services is to improve Attitude Toward Using by paying attention to the quality of services and products. Furthermore, introducing attractive programs and promotions for customers to increase Behavioral Intention to Use, and providing incentives or rewards to customers who actively use the MyGraPARI system. MyGraPARI services also need to focus on increasing the benefits provided and facilitating its use. Improvement of services and products to meet customer needs and expectations. Enhancing user experience and making it enjoyable to increase Actual System Use. Improving features and educating customers on how to optimally use the system can increase Perceived Usefulness. The interaction between customers and the MyGraPARI ATM machine with an easy-to-understand usage guide can increase Perceived Ease of Use. Consistent and ongoing policies to ensure success in increasing system Usage.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: AHP, MyGraPARI, TAM, Telkomsel, AHP, MyGraPARI, TAM, Telkomsel
Subjects: T Technology > T Technology (General) > T56.8 Project Management
T Technology > T Technology (General) > T57.5 Data Processing
T Technology > T Technology (General) > T58.8 Productivity. Efficiency
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT)
Depositing User: sutresno sutresno
Date Deposited: 14 Aug 2023 05:42
Last Modified: 14 Aug 2023 05:43
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104661

Actions (login required)

View Item View Item