Alamiah, Addin Sirojan (2008) Perencanaan Kapal Ikan dengan Muatan Ikan Hidup di Perairan Brondong. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
4101100026-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Download (24MB) |
Abstract
lkan adalah salah satu sumber daya /aut yang sangat besar jumlahnya. Dalam keadaan hidup, ikan memiliki nilai jual yang lebih tinggi. Hongkong, Singapura dan Jepang ada/ah negara yang sangat berminat pada ikan yang masih hidup, khususnya ikan kerapu dan kakap. Kenyataannya, masih banyak para nelayan yang masih menangkap ikan tetapi dijual dalam keadaan mati, walaupun masih segar. Hal ini merupakan suatu kerugian bagi nelayan, jika mereka mampu menjual ikan yang masih hidup tentu pendapatan mereka akan meningkat. Untuk mengatasi masalah tersebut adalah dengan menggunakan kapal /lean yang bisa menangkap dan menjual ikan dalam keadaan hidup. Berbeda dengan kapal ikan pada umumnya, kapal ini dilengkapi dengan a/at tangkap bubu. Dengan a/at ini, ikan yang tertangkap bisa bertahan hidup sampai para nelayan mengambilnya. Selain itu, kapal ini juga dilengkapi dengan bak fiberglass penampung ikan, sehingga ikan bisa bertahan hidup sampai di tempat pemasaran. Dengan demikian penghasi/an para nelayan bisa ditingkatkan, sehingga taraf hidup para nelayan menjadi lebih baik. Dalam makalah ini, ana/isis perancangan kapa/ ikan dengan muatan ikan hidup di perairan Brondong diuraikan. Perancangan kapal ini diawa/i dengan penentuan variables, parameters dan batasan-batasan (constraints) yang sesuai dengan kondisi perairan kapal tersebut beroperasi. Selanjutnya proses optimasi dilakukan untuk menentukan ukuran utama kapal yang optimal, dan fungsi obyektif dalam proses ini ada/ah meminimalkan biaya total pembangunan kapal. Dari hasil proses ini, ukuran utama optimal yang didapatkan adalah sebagai berikut: Lpp = 17m, Bmou/ded = 5 m, Hmoulded = 2.1 m, T = 1. 7 m. Kemudian, gambar rencana garis dan rencana umum dari hasil perancangan kapal ini juga disajikan dan diana/isis.
============================================================================================================================
Fish is one of the sea natural resources in a huge of number. In living condition, it could be sold in high price. Hongkong, Singapore, and Japan is the countries that have interest in living fish, especially kerapu and kakap. In fact, there are so many fisherman that still catch the fish and then sell in death condition a/thought in fresh condition.. This condition make them still losing, if they could sell the living fish, of course their income could be growth up. To anticipate those problems used the fishing vessel that can catch and sell the fish in living condition. The fishing vessel have a different thing likes the other vessel, It facilitated by portable trap. With this equipment, the fish can stay live until the fisherman takes it. Other wise, this vessel was facilitated with fiberglass tank to collect the fish, so the fish can stay live to the market place. So that the fisherman 's income can be growth up and then their living be better. On this paper, analysis of fishing vessel design with live fish cargo in Brondong waters is reviewed The design of this ship is started with stating variables, parameter and constraint which is appropriate with the condition of the ship operational area. After that, the optimization process is done to choose the optimum principal dimensions, and the objective function of this process is to minimize the shipbuilding cost. The result of this process is the main optimum principal dimensions resulted as: Lpp = 17m, Bmoulded = 5 m, Hmoulded = 2.1 m, T = 1. 7 m. Then, drawing of lines plan and general arrangement of this design is also given and analyzed
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSPe 623.820 2 Ala p-1 2008 |
Uncontrolled Keywords: | bubu, bakjiberglass, ikan hidup, kapal ikan, perancangan, portable trap, fiberglass tank, live fish, fishing vessel, design |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Totok Setiawan |
Date Deposited: | 20 Nov 2023 08:19 |
Last Modified: | 20 Nov 2023 08:19 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/105161 |
Actions (login required)
View Item |