Perancangan Aplikasi Penjualan Buah `PANENKU` Berbasis User Experience Sebagai Direct Selling System Menggunakan Metode Design Thinking

Rahardian, Rully (2022) Perancangan Aplikasi Penjualan Buah `PANENKU` Berbasis User Experience Sebagai Direct Selling System Menggunakan Metode Design Thinking. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411840000042-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02411840000042-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2024.

Download (9MB) | Request a copy

Abstract

Agrikultur merupakan salah satu bidang dengan permasalahan yang kompleks dan berpengaruh pada berbagai aspek, salah satunya adalah ketahanan pangan. Berdasarkan Global Food Security Index pada tahun 2021, indeks ketahanan pangan Indonesia menempati peringkat 69 dari 113 negara. Rendahnya tingkat ketahanan pangan sangat dipengaruhi oleh insfrastruktur pertanian dan keberagaman pangan. Perkebunan rumahan sebagai salah satu entitas pertanian dapat dijadikan pilihan dalam menyokong ketahanan pangan dengan ditanami buah-buahan yang selanjutnya bisa dijual oleh pemiliknya. Permasalahan dalam penjualan buah dari petani adalah adanya perantara pedagang yang berlapis-lapis sehingga harga jual dari petani sangat rendah dibandingkan harga jual ke konsumen akhir. Solusi yang dapat diimplementasikan adalah pembuatan sistem aplikasi penjualan langsung (direct selling) dari petani perkebunan rumahan ke konsumen berdasarkan user experience yang dirasakan oleh user. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah design thinking dengan 5 tahapan, yaitu Empathise, Define, Ideate, Prototyping, dan Testing. Untuk menentukan fitur aplikasi yang tepat, maka digunakan juga metode House of Quality (HOQ) pada tahap ideate. Pada penelitian ini diukur juga tingkat usability dari aplikasi yang dikembangkan dengan metode System Usability Scale (SUS). Didapat skor akhir pengujian SUS sebesar 82,5 dengan ranking B atau excellent.
====================================================================================================================================
Agriculture is a field with complex problems and affects various aspects, one of which is food security. Based on the Global Food Security Index in 2021, Indonesia's food security index is ranked 69th out of 113 countries. The low level of food security is strongly influenced by agricultural infrastructure and food diversity. Home farming as an agricultural entity can be used as an option in supporting food security by planting fruits that can then be sold by the owner. The problem in selling fruit from farmers is the existence of intermediary traders in layers so that the selling price from farmers is very low compared to the selling price to the final consumer. The solution that can be implemented is the creation of a direct selling application system from home farmers to consumers based on the user experience felt by the user. The method used in this research is design thinking with 5 stages: Empathy, Define, Ideate, Prototyping, and Testing. To determine the appropriate application features, House of Quality (HOQ) method is also used at the ideate. In this research also measured usability of the application developed using the System Usability Scale (SUS) The final score of the SUS test was 82.5 with a rank of B or excellent.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSI 005.1 Rah p-1 2022
Uncontrolled Keywords: Fruit Selling Applications, Design thinking, Direct Selling, Application Design, Home Farming, Usability
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA76.758 Software engineering
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 30 Nov 2023 08:53
Last Modified: 30 Nov 2023 08:53
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/105233

Actions (login required)

View Item View Item