Maharani, Anggun Rizkyka (2022) Pola Kecenderungan Potensi Kecelakaan Ruas Jalan Tol di Jawa Timur Menggunakan Analisis Korespondensi. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
10611810000048-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2024. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Jawa Timur sebagai provinsi dengan jumlah penduduk yang tinggi mengalami angka aktivitas penggunaan jalan tol yang cenderung meningkat. Hal ini mengakibatkan adanya potensi kecelakaan yang tergolong tinggi dan cenderung meningkat setiap tahun. Maka dari itu dilakukan penelitian untuk mengetahui kategori mana berdasarkan tingkat keparahan korban, jenis kendaraan terlibat dan faktor penyebab dalam peristiwa kecelakaan yang cenderung mendominasi pada wilayah rayon tertentu menggunakan analisis korespondensi. Analisis korespondensi merupakan metode statistika dalam deskriptif yang dirancang untuk menganalisa tabel kontingensi dua arah atau multi arah yang memiliki hubungan antara variabel–variabel baris dan kolom. Hasil analisis ini akan menunjukkan dimensi terbaik untuk mempresentasikan data berupa peta persepsi. Penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa ditinjau berdasarkan kendaraan terlibat, pola kecenderungan potensi kecelakaan pada wilayah rayon 1 dan 2 cenderung melibatkan kendaraan mobil barang sementara pada wilayah rayon 4 dan 5 cenderung melibatkan kendaraan mobil penumpang. Apabila ditinjau berdasarkan faktor penyebab, pola kecenderungan potensi kecelakaan pada wilayah rayon 1 cenderung disebabkan oleh faktor pengemudi tidak konsentrasi, pada wilayah rayon 2 dan 4 cenderung disebabkan oleh faktor pengemudi melebihi batas kecepatan, sementara pada wilayah rayon 5 cenderung disebabkan oleh faktor mengantuk.
=====================================================================================================================================
East Java as a province with a high population has experienced an increasing number of toll road use activities. This results in a high potential for accidents and tends to increase every year. Therefore, a study was conducted to determine which category is based on the severity of the victim, the type of vehicle involved and the causal factors in the accident that tend to dominate in certain rayon areas using correspondence analysis. Correspondence analysis is a descriptive statistical method designed to analyze two-way or multi-way contingency tables that have a relationship between row and column variables. The results of this analysis will show the best dimensions for presenting data in the form of a perception map. The research that has been done shows that based on the vehicle involved, the pattern of potential accidents in rayon 1 and 2 tends to involve freight cars, while in rayon 4 and 5, it tends to involve passenger cars. When viewed based on the causal factors, the pattern of potential accidents in rayon 1 area tends to be caused by the driver not concentrating, in rayon 2 and 4 it tends to be caused by the driver exceeding the speed limit, while in rayon 5 it tends to be caused by the drowsiness factor.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSSB 519.537 Mah p-1 2022 |
Uncontrolled Keywords: | Correspondence Analysis, Toll Road, Traffic Accident |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA278.5 Principal components analysis. Factor analysis. Correspondence analysis (Statistics) |
Divisions: | Faculty of Vocational > 49501-Business Statistics |
Depositing User: | - Davi Wah |
Date Deposited: | 11 Dec 2023 08:10 |
Last Modified: | 11 Dec 2023 08:10 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/105266 |
Actions (login required)
View Item |