Analisis Tegangan Seafastening System pada saat Transportasi Dry Tow Jacket Structure dengan Variasi Lingkungan Laut

Syahputra, Adam Daiva (2024) Analisis Tegangan Seafastening System pada saat Transportasi Dry Tow Jacket Structure dengan Variasi Lingkungan Laut. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311940000032-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311940000032-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (19MB) | Request a copy

Abstract

Suatu struktur jacket lepas pantai dibangun di darat dan kemudian dilakukan proses transportasi untuk diinstalasi di lokasi rencana, salah satu jenis transportasi yang digunakan adalah transportasi tipe dry tow, yaitu moda transportasi di atas barge dengan ditarik oleh tongkang. Selama proses transportasi tentunya jacket harus ditopang oleh struktur baja tambahan yang dinamakan seafastening, yang berfungsi untuk menahan struktur jacket dari pergerakan akhibat dari gerakan tongkang selama transportasi berlangsung. Untuk itu diperlukan desain seafastening yang sesuai yang dapat menahan struktur jacket yang diangkut. Oleh karena itu analisis ini dilakukan dengan tujuan untuk membuat desain seafastening yang terbaik agar memiliki keselamatan selama transportasi. Pada penelitian Tugas Akhir ini, struktur jacket yang dianalisis memiliki dimensi 77 x 50 x 55.65 meter. Dalam melakukan analisis pada penelitian ini, digunakan software SACS yang dipergunakan untuk mengetahui respon tegangan pada struktur seafastening selama transportasi, dengan bantuan software Maxsurf dan Moses Motion untuk analisis gerak tongkang. Kemudian untuk member kritis dilakukan analisis lokal dengan software ANSYS 2020 R2 untuk mengetahui tegangan dan deformasi lokal pada lokasi kritisnya. Terdapat tiga jenis alternatif struktur seafastening pada analisis ini. Hasil desain terbaik dalam analisis ini didapatkan pada struktur seafastening yang ketiga yang memiliki nilai UC terkecil sebesar 0.06. Kemudian untuk member kritisnya terdapat pada seafastening yang kedua dengan nilai UC terbesar dengan nilai UC 0.29, yang secara lokal memiliki tegangan maksimum sebesar 134.85 MPa dan deformasi maksimum 0.36415 mm. Nilai tegangan von Mises ini masih dianggap aman, karena nilaianya masih dibawah tegangan izin yang bernilai 335 MPa.
==================================================================================================================================
A jacket structure for offshore installation is constructed onshore and then transported to the planned location through a process called dry tow transportation. One of the transportation methods employed is dry tow, where the structure is placed on a barge and towed by a tugboat. During transportation, the jacket needs to be supported by additional steel structures known as seafastening, which are designed to restrain the jacket from movement caused by the barge’s motion. Therefore, a suitable seafastening design is essential to secure the transported jacket. The analysis aims to create the best seafastening design for safety during transportation. In this Final Project study, the analyzed jacket structure has dimensions of 77 x 50 x 55.65 meters. The analysis utilizes SACS software to determine stress responses in the seafastening structure during transportation, aided by Maxsurf and Moses Motion software for barge motion analysis. Additionally, local analysis using ANSYS 2020 R2 software is conducted on critical members to identify stress and deformation at critical locations. Three alternative seafastening structures are considered in the analysis. The best design in this study is identified in the third seafastening structure with the smallest Unity Check (UC) value of 0.06. The critical member is found in the second seafastening structure with the highest UC value of 0.29. Locally, it exhibits a maximum stress of 134.85 MPa and a maximum deformation of 0.36415 mm. The von Mises stress value is considered safe as it remains below the allowable stress limit of 335 MPa.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Jacket, transportasi, dry tow, seafastening, respon tegangan, transport
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Adam Daiva Syahputra
Date Deposited: 26 Jan 2024 01:59
Last Modified: 26 Jan 2024 01:59
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/105648

Actions (login required)

View Item View Item