Analisis Kerusakan Revetment di Area Rencana Reklamasi Pelabuhan Perikanan Nusantara Brondong Lamongan

Pratama, Elang Setia (2023) Analisis Kerusakan Revetment di Area Rencana Reklamasi Pelabuhan Perikanan Nusantara Brondong Lamongan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311940000112-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311940000112-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Pelabuhan Perikanan Nusantara Brondong merupakan Pelabuhan Perikanan tipe B di Jawa Timur, terletak di Kecamatan Brondong, Kabupaten Lamongan. Pelabuhan ini mempunyai sebuah area yang rencananya akan dialih fungsikan sebagai area reklamasi untuk dibangunnya sebuah perkantoran dan area industri baru, area ini dilindungi oleh sebuah bangunan pelindung pantai yang disebut dengan revetment yang membentang sejauh lebih dari 200 meter dan dibangun pada tahun 2015 namun kondisi terkini dari revetment tersebut sudah rusak parah dan sering terjadinya overtopping. Pada tugas akhir ini, dilakukan analisis untuk mencari tahu penyebab kerusakan pada revetment dan hasilnya adalah adanya kesalahan desain pada bangunan tersebut dikarenakan batu yang digunakan dalam pembangunan revetment tersebut beratnya terbilang acak dan struktur tersebut ukurannya terlalu kecil bila dibangun untuk berhadapan dengan gelombang yang datang secara langsung. Pada tugas akhir ini juga dilakukan pemodelan dengan software delft 3D, untuk memvisualisasikan serta mengetahui arah datang gelombang dari timur laut, timur, dan barat dengan Hdesain 50 tahunan.
=================================================================================================================================
Nusantara Brondong Fishing Port is a Type B fishing port located in East Java, situated in the Brondong District of Lamongan Regency. This port has an area designated for future reclamation, intended for the construction of office spaces and new industrial zones. The area is protected by a coastal protection structure known as a revetment, spanning over 200 meters in length, constructed in 2015. However, the current condition of the revetment is severely damaged, leading to frequent overtopping events. In this final project, an analysis was conducted to determine the causes of revetment damage, and the findings indicate a design flaw in the structure. The weight of the stones used in the construction of the revetment is randomly distributed, and the structure is too small to withstand direct wave impact. Additionally, this project involved modeling with Delft 3D software to visualize and determine the directions of wave impact from the northeast, east, and west with a design wave height of 50 years.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kerusakan, Revetment, Redesain, Struktur Perlindungan Pantai, Pelabuhan, Perikanan Nusantara Brondong, Damage, Revetment, Redesign, Coastal Protection Structure, Nusantara Brondong Fishing Port.
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC333 Breakwaters
T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC343+ Reclamation of land from the sea
T Technology > TH Building construction
T Technology > TH Building construction > TH385 Building layout.
V Naval Science > V Naval Science (General) > V220 Naval ports, bases, reservations, docks, etc.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Elang Setia Pratama
Date Deposited: 01 Feb 2024 05:01
Last Modified: 01 Feb 2024 05:01
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/105872

Actions (login required)

View Item View Item