Perancangan Media Pembelajaran Aksara Jawa Untuk Siswa Sekolah Dasar Dengan Pendekatan Animasi

Basundoro, Amadeus Erlangga Duta (2024) Perancangan Media Pembelajaran Aksara Jawa Untuk Siswa Sekolah Dasar Dengan Pendekatan Animasi. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08511940000051-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08511940000051-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Salah satu bahasa daerah yang masih bertahan hingga saat ini adalah bahasa Jawa. Bahasa Jawa adalah bahasa ibu yang berasal dari pulau Jawa yang dituturkan turun-temurun oleh Masyarakat Jawa. Dalam proses komunikasinya, bahasa Jawa memiliki huruf-huruf khusus yaitu Aksara Jawa. Aksara Jawa digunakan pada jaman Keraton untuk keperluan surat menyurat, hingga pada akhirnya sampai ke masyarakat sebagai tulisan sehari-hari. Budaya Aksara Jawa masih terus eksis dan Lestari hingga saat ini. Penerapan konkritnya adalah peletakkan materi belajar Aksara Jawa pada sekolah di pulau Jawa. Upaya pelestarian Aksara Jawa ini dilakukan oleh pemerintah pada Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 19 Tahun 2014 tentang mata pelajaran bahasa daerah.
Pada proses pelestarian Aksara Jawa, terdapat beberapa kendala yang menimpa pembelajaran di sekolah. Pembagian jam pelajaran bahasa Jawa masih belum mencukupi dengan mata pelajaran lainnya, sehingga pembelajaran bahasa Jawa dikelas masih kurang waktunya. Kemudian perlunya berbagi kompetensi dasar antara Aksara Jawa dengan materi bahasa Jawa lainnya. Langkanya minat siswa untuk mempelajari hingga melestarikan Aksara Jawa masih kurang. Siswa merasa bingung ketika melihat huruf Jawa karena merasa asing dan tergolong baru.
Maka dari itu digagaskan perancangan animasi pembelajaran Aksara Jawa untuk membantu siswa sekolah dasar dalam mempelajari Aksara Jawa. Perancangan ini meliputi alur research mulai dari studi literatur, observasi stakeholder, studi eksperimental, dan depth interview. Animasi pembelajaran Aksara Jawa ini disampaikan dengan gaya visual children illustration book, karena gaya visual yang relevan dan menarik bagi target audience siswa sekolah dasar. Kemudian metode pengajaran yang digunakan untuk menyampaikan materi Aksara Jawa adalah metode bernyanyi dan perumpamaan visual.
=====================================================================================================================================
One of the regional languages that still survives today is Javanese. Javanese is a mother tongue originating from the island of Java which has been spoken for generations by the Javanese people. In the communication process, the Javanese language has special letters, namely the Javanese script. Javanese script was used during the palace era for correspondence purposes, until it finally reached the people as everyday writing. Javanese script culture still exists and is sustainable today. The concrete application is placing Javanese script learning materials in schools on the island of Java. This effort to preserve Javanese script was carried out by the government in East Java Governor Regulation Number 19 of 2014 concerning regional language subjects.
In the process of preserving Javanese script, there are several obstacles that befall learning in schools. The distribution of Javanese language lesson hours is still not sufficient with other subjects, so there is still not enough time to learn Javanese in class. Then there is a need to share basic competencies between Javanese script and other Javanese language materials. Students' interest in studying and preserving Javanese script is still lacking. Students feel confused when they see Javanese letters because they feel foreign.
Therefore, it was initiated to design a Javanese script learning animation to help elementary school students learn Javanese script. This design includes a research flow starting from literature studies, stakeholder observations, experimental studies, and in-depth interviews. This Javanese script learning animation is delivered in a children's illustration book visual style, because the visual style is relevant and attractive to the target audience of elementary school students. Then the teaching method used to convey Javanese script material is the singing method and visual imagery.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSDKV 791.433 4 AMA p 2024
Uncontrolled Keywords: media, animation, illustration, javanese script, media, animasi, ilustrasi, aksara jawa
Subjects: L Education > L Education (General)
M Music and Books on Music > MT Musical instruction and study
N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
T Technology > TR Photography > TR897.5 Animation (Cinematography)
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Amadeus Erlangga Duta Basundoro
Date Deposited: 12 Feb 2024 03:50
Last Modified: 19 Nov 2024 07:01
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/106656

Actions (login required)

View Item View Item