Nugraha, Eldovan Satya (2024) Analisa Fatigue Life Baja A36 pada Struktur Lambung Kapal dengan Menggunakan Optimasi Anoda Tumbal Zinc. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04111940000076-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 July 2026. Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Korosi merupakan sebuah peristiwa alami yang tidak dapat dihentikan tetapi bisa dikontrol lajunya. Di industri perkapalan korosi merupakan hal yang berbahaya, korosi sering kali ditakutkan menjadi penyebab suatu konstruksi mengalami sebuah kegagalan. Dengan itu dilakukan hal yang dapat mencegah korosi. Salah satunya adalah dengan proteksi katodik, penggunaan zinc anode dan pemutusan metal/baja dengan lingkungannya. Salah satu pengendalian korosi yang sering dipakai di dunia perkapalan adalah penggunaan anoda tumbal zinc. Penggunaan anoda tumbal ini adalah dengan cara mengorbankan logam zinc untuk dikorosikan terlebih dahulu. Zinc akan terkorosi terlebih dahulu karena anoda zinc memiliki keelektronegatifan lebih dari pada baja. Penelitian ini menggunakan metode weightloss untuk mengetahui laju korosi yang terjadi pada baja. Di penelitian ini akan membandingkan keefektifan jumlah dan jarak anoda yang dipakai. Dengan tiga variasi penggunaan satu, empat dan sembilan anoda akan dikorosikan dengan reaksi sel elektrokimia dengan dialiri arus menggunakan rectifier. Pada hasil eksperimen variasi dengan penggunaan sembilan anoda memiliki nilai efisiensi tertinggi untuk mencegah laju korosi. Variasi sembilan anoda menghambat 80% laju korosi atau setara dalam kondisi riil laju korosinya adalah 0,17 mmpy. Setelah dilakukan perhitungan kelelahan pada pelat dengan asumsi retak awal 0,5 mm. Didapatkan hasil umur lelah tertinggi yang dimiliki oleh pelat dengan variasi penggunaan sembilan anoda. Di mana nilai umur lelahnya adalah 15,59 tahun
===================================================================================================================================
Corrosion is a natural event that cannot be stopped but its rate can be controlled. In the shipping industry, corrosion is a dangerous thing, corrosion is often feared to be the cause of construction failure. With this, things can be done to prevent corrosion. One way is cathodic protection, using a zinc anode and disconnecting the metal/steel from its environment. One of the corrosion controls that is often used in the shipping world is the use of zinc sacrificial anodes. The use of this sacrificial anode is by sacrificing zinc metal to be corroded first. Zinc will corrode first because the zinc anode has more electronegativity than steel. This research uses the weightloss method to determine the rate of corrosion that occurs in steel. This research will compare the effectiveness of the number and distance of anodes used. With three variations of use, one, four and nine anodes will be corroded using an electrochemical cell reaction with a current flowing through them using a rectifier. In the experimental results, the variation using nine anodes has the highest efficiency value for preventing corrosion. The variation of nine anodes inhibits 80% of the corrosion rate or the equivalent in real conditions is the corrosion rate of 0.17 mmpy. After carrying out fatigue calculations on the plate, the initial crack is assumed to be 0.5 mm. The highest fatigue life results were obtained for plates with variations in the use of nine anodes. Where the fatigue life value is 15.59 years
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Korosi,elektrokimia,zinc,anoda,fatigue; Corrosion, electrochemistry, zinc, anode, fatigue |
Subjects: | Q Science > QD Chemistry > QD115 Electrochemical analysis V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM163 Hulls (Naval architecture) |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Eldovan Satya Nugraha |
Date Deposited: | 19 Feb 2024 04:03 |
Last Modified: | 19 Feb 2024 04:03 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/107517 |
Actions (login required)
View Item |