Analisa Kinerja Pompa untuk Mengoptimalkan Proses Crude Oil Washing pada Kapal Tanker

Ramadhan, Muhammad Luthfi (2024) Analisa Kinerja Pompa untuk Mengoptimalkan Proses Crude Oil Washing pada Kapal Tanker. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5019211169_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5019211169_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Crude Oil Washing System adalah sistem yang menggunakan Crude Oil atau minyak mentah sebagai medium pencuci. Tangki-tangki muatan diusahakan bersih dari sisa-sisa muatan minyak mentah sehingga balas bersih dapat dimuat dalam tangki yang sudah dibilas tadi dengan hanya mengadakan sedikit pembilasan lebih dahulu dengan air sehingga dampak terhadap polusi akan dapat dihindari. Kinerja dari pompa yang digunakan sangat berpengaruh terhadap maksimalnya proses pencucian tangki muat yang ada pada kapal tanker. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi kinerja pompa yang digunakan dengan memodifikasi blade impeller pompa untuk mendapatkan kapasitas yang besar agar dapat mengoptimalkan kebutuhan proses crude oil washing pada kapal tanker. Metode yang akan digunakan dalam penelitian ini yaitu dengan metode Computational Fluid Dynamics atau komputasi dan analisis numerik untuk memodelkan dan memahami aliran fluida dengan modifikasi pada penambahan jumlah blade di impeller pompa yang akan diuji. Variasi tersebut adalah blade 8, 9, dan 10. Kemudian simulasi dilakukan 3 kali dengan RPM 1791 sesuai data dimensi pompa yang digunakan. Hasil akhir yang akan didapatkan merupakan pressure dan velocity yang nanti akan digunakan untuk menghitung kapasitas. Hasil performa terbaik yang didapatkan dari hasil simulasi yang telah dilakukan adalah impeller dengan 8 blade 1791 RPM, yaitu dengan nilai Min. Pressure 1,03 atm, Max Pressure 21,72 atm. Velocity Min. 0 m/s, Max. 63,339 m/s dan kapasitas sebesar 654 m3/h.
=================================================================================================================================
Crude Oil Washing System is a system that utilizes Crude Oil as a washing medium. The cargo tanks are diligently cleaned of any remnants of crude oil to ensure that a clean return can be loaded into the previously rinsed tanks with a minimal preliminary rinse using water, thus mitigating the impact on pollution. The performance of the pump employed significantly influences the effectiveness of the tank washing process on the tanker ship. This research aims to identify the pump performance by modifying the impeller blade to achieve higher capacity, optimizing the requirements for the crude oil washing process on the tanker ship. The method employed in this research is Computational Fluid Dynamics (CFD), utilizing computational and numerical analysis to model and understand fluid flow with modifications in the impeller blade by increasing the number of blades to be tested, namely 8, 9, and 10 blades. Subsequently, simulations are conducted three times at 1791 RPM in accordance with the pump's dimensional data. The ultimate results obtained include pressure and velocity, which are then used to calculate the capacity. The best performing outcome from the conducted simulations is observed with the impeller featuring 8 blades at 1791 RPM, with a minimum pressure value of 1.03 atm, maximum pressure of 21.72 atm, minimum velocity of 0 m/s, maximum velocity of 63.339 m/s, and a capacity of 654 m3/h.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSSP 660.186 75 MUH a 2024
Uncontrolled Keywords: Crude Oil Washing, Computational Fluid Dynamics, Impeller, Pompa, Pump
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Luthfi Ramadhan
Date Deposited: 24 Feb 2024 17:58
Last Modified: 13 Nov 2024 07:31
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/107706

Actions (login required)

View Item View Item