Zein, Reza Asharudin (2022) Studi Perencanaan Jalur Prioritas Kereta Api Penumpang Di Kabupaten Rembang Berdasarkan Analisa Least Cost Path. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
08211740000013-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2024. Download (11MB) | Request a copy |
Abstract
Reaktivasi rel kereta api merupakan salah satu rencana pemerintah dalam memperluas jaringan transportasi massa yang mudah dijangkau oleh masyarakat dan memperkuat perekmonian wilayah. Kabupaten Rembang menjadi salah satu daerah yang menjadi rencana reaktivasi rel kereta api tersebut. Dalam perencanaan rel kereta memiliki banyak metode yang dapat digunakan, salah satunya adalah teknologi GIS yang dapat membuat sebuah permodelan salah satunya adalah permodelan Least Cost Path Analysis. Penilitian ini bermaksud untuk menentukan daerah prioritas untuk dilewati rel kereta api penumpang di Kabupaten Rembang dengan mempertimbangkan alternatif rute dengan analisa permodelan least cost path. Metode yang digunakan adalah membobotkan setiap variabel menggunakan Analitical Hierarchy Process yang dipergunakan sebagai input permodelan. Hasil dari analisa tersebut adalah dua peta alternatif pembangunan rel kereta api yang menggunakan dua pendekatan, yaitu pertimbangan dengan analisa Least Cost Path secara keseluruhan dan analisa Least Cost Path yang digabungkan dengan sebagaian rute lama. Peta alternatif ini disandingkan dengan peta rencana yang dimiliki oleh pemerintah kemudian dilakukan skoring untuk pemilihan rute terbaik. Hasilnya didapatkan rute prioritas yaitu Tuban-Rembang-Lasem-Sluke-Tuban dan skenario yang paling banyak digunakan adalah skenario 1 dan 2 yang dihasilkan dari analisa. Kemudian antara kedua skenario ini dan gabungan antara sekenario 1 dan 2 didapatkan sekanario 1 menjadi skenario terbaik.
====================================================================================================================================
Railway reactivation is one of the government's plans to expand the mass transportation network that is easily accessible to the public and strengthen regional economies. Rembang Regency is one of the areas that is planned for the reactivation of the railroad. In railroad planning, there are many methods that can be used, one of which is GIS technology that can make a model, one of which is Least Cost Path Analysis modeling. This research intends to determine priority areas for passenger railways in Rembang Regency by considering alternative routes with least cost path modeling analysis. The method used is weighting each variable using the Analytical Hierarchy Process which is used as modeling input. The results of the analysis are two alternative maps of railroad construction using two approaches, namely consideration with Least Cost Path analysis as a whole and Least Cost Path analysis combined with part of the old route. This alternative map is juxtaposed with the plan map owned by the government and then scored for the best route selection. As a result, the priority route is Tuban-Rembang Lasem-Sluke-Tuban and the most used scenarios are scenarios 1 and 2 generated from the analysis. Then between these two scenarios and the combination of scenarios 1 and 2, scenario 1 was found to be the best scenario.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSE 621.312 429 Win m-1 2022 |
Uncontrolled Keywords: | Reaktivasi Rel Kereta Api, Analitical Hierarchy Process, Least Cost Path |
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE336.R68 Route choice |
Divisions: | Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Regional & Urban Planning > 35201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | - Davi Wah |
Date Deposited: | 16 Jul 2024 07:39 |
Last Modified: | 16 Jul 2024 07:39 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/108327 |
Actions (login required)
View Item |